مقایسه ی تاثیر تزریق وریدی کلسیم و هیدروکسی اتیل استارچ در جلوگیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در زنان با خطر بالا در سال های 96-1395 در اصفهان: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مطالعات نشان داده است که هیدروکسی اتیل استارچ (Hydroxyethyl starch یا HES) و کلسیم گلوکونات در پیش گیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان سودمند می باشند. این مطالعه، با هدف مقایسه ی تاثیر تزریق کلسیم گلوکونات و HES در پیش گیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در بیماران با خطر بالا انجام شد.
روش ها
در یک کارآزمایی بالینی، 100 زن در معرض خطر بالا برای سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در دو گروه 50 نفره تقسیم شدند. در گروه مورد، 10 میلی گرم کلسیم گلوکونات 10 درصد حل شده در 100 میلی لیتر نرمال سالین در طی دو ساعت در اتاق عمل و سپس، 3 روز بعد از خروج اووسیت تزریق شد. در گروه شاهد، 500 میلی لیتر محلول HES در زمان و مدت مشابه تزریق گردید. بروز و شدت سندرم تحریک بیش از حد تخمدان در دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
بروز سندرم بیش از حد تخمدان در هر دو گروه 21 مورد (42 درصد) بود، اما شدت عارضه در گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بود (026/0 = P) ؛ به طوری که عارضه در 3 نفر (14 درصد) از گروه HES شدید بود. موردی از عارضه ی شدید در گروه مورد (کلسیم گلوکونات) دیده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از کلسیم گلوکونات و HES برای پیش گیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان موثر هستند، اما شدت عارضه در روش تزریق کلسیم گلوکونات پایین تر می باشد. از این رو، احتمال می رود تجویز کلسیم گلوکونات در پیش گیری از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان ارجح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1037 تا 1043
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!