میزان تجمع فلزات سنگین سرب و کادمیوم در ماهی قزل آلای پرورشی(Oncorhynchus mykiss) ناحیه تالش استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: فلزات سنگین از آلاینده های محیط زیست محسوب می شوند. آلودگی ماهیان به این آلاینده ها و انتقال به انسان می تواند بیماری های متعددی را برای انسان ایجاد کند.
هدف
این تحقیق باهدف بررسی میزان تجمع فلزات سرب و کادمیوم در عضله قزل آلای رنگین کمان پرورشی ناحیه تالش استان گیلان، مقایسه میزان تجمع این فلزات در گوشت جنس های نر و ماده و همچنین با سازمان خواروبار کشاورزی، غذا و دارو و سازمان دامپزشکی ایران انجام شد.
روش کار
برای اجرای این پروژه 6 تیمار در محدوده وزنی 900- 700 و زیر 300 گرم در نظر گرفته شد. نمونه برداری در ماه آذر سال 1393 انجام شد. گوشت همگن شده 15 عدد ماهی با دستگاه جذب اتمی روش طیف سنجی نوری بر اساس استاندارد ملی ایران مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
ماهیان با میانگین وزنی 56/478 گرم و طول 93/318 سانتی متر بودند. پی اچ آباستخر ها خنثی بود. سختی آب دراستخر های A و B متوسط و در Cسخت بود. دمای آباستخرها 15 -16 درجه سلسیوس بود. علیرغم فاکتورهای پی اچ و دما، سختی آب ایناستخرها تفاوت معنی دار نشان داد(05/0(P<. سرب در مقایسه با کادمیوم کاهش معنی دار نشان نداد(05/0(P>. کادمیوم و سرب در دو گروه ماهیان بین03/0 - <01/0 متغیر بودند. این عناصر در جنس های نر و ماده و سنین مختلف ماهیاناستخر های موردمطالعه تفاوت معنی دار نشان ندادند(05/0(P>. همبستگی مقادیر سرب و کادمیوم با فاکتورهای طول، سن و وزن در بعضی ازاستخرها مثبت و در سایرین منفی بود. نتیجه گیری نهایی: ماهیان قزل آلای پرورشی در محدوده های وزنی 900 –700 و زیر 300 گرم فصل پائیز ناحیه تالش از حیث آلودگی به سرب و کادمیوم و بهداشت مواد غذایی برای مصارف انسانی مناسب بوده و فاقد عوارض جانبی برای مصرف انسان هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!