ارتباط وضعیت اجتماعی اقتصادی، عوامل روانی اجتماعی و ناامنی غذایی با زایمان زودرس: مطالعه طولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تولد زودرس بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان و عوارض مادام العمر را به خود اختصاص داده است که بار مالی و روانی بسیاری را بر خانواده و جامعه تحمیل می کند، به همین علت شناخت عوامل موثر بر آن مهم می باشد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین وضعیت اجتماعی اقتصادی، عوامل روانی اجتماعی و ناامنی غذایی با زایمان زودرس انجام گردید. موارد و

روش ها

مطالعه طولی حاضر بر روی 674 زن باردار، سن 28-24 هفته بارداری دارای شرایط ورود به مطالعه در استان ایلام انجام شد. نمونه گیری به روش طبقه ای خوشه ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چندین پرسشنامه جهت سنجش وضعیت اجتماعی اقتصادی، عوامل روانی اجتماعی و ناامنی غذایی بود.

نتایج

شیوع زایمان زودرس در مطالعه حاضر 7/7% بود. عوامل اجتماعی اقتصادی با زایمان زودرس ارتباط نداشتند. از بین عوامل بینابینی تعیین کننده اجتماعی سلامت، ناامنی غذایی، استرس و مراقبت های دوران بارداری با زایمان زودرس ارتباط معنی داری داشتند. شانس زایمان زودرس در افراد دارای ناامنی غذایی، استرس و افراد با مراقبت های ناکافی دوران بارداری به ترتیب 2، 1/9 و 13/2 برابر افراد دارای امنیت غذایی، بدون استرس و دریافت کننده مراقبت های کافی دوران بارداری بود.

نتیجه گیری

زایمان زودرس یک مشکل نسبتا شایع است که تعیین کننده های بینابینی اجتماعی سلامت به عنوان عوامل مهم و تاثیر گذار بر آن می باشند لذا با توجه به کمبود مطالعات در این زمینه، نتایج مطالعه حاضر می تواند به عنوان پایه ای برای طراحی سایر مطالعات باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
563 تا 570
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!