بررسی نقش استرس و اضطراب در رفتار رانندگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

با توجه به صنعتی شدن جوامع بشری و به تبع آن گسترش شهرها، شاهد افزایش عوامل استرس زا و در نتیجه افزایش اضطراب و بیماری های روان تنی و افسردگی در بین جوامع مختلف هستیم؛ توجه به نقش عوامل محیطی به عنوان عاملی تاثیرگذار بر روی اعمال و رفتار انسان ازسویی و تفاوت توانایی افراد در کنترل و پاسخ گویی مناسب به محرک های درونی و بیرونی و تاثیرگذاری این هیجان ها در حوادث رانندگی باعث می شود اهمیت بررسی نقش عوامل انسانی به ویژه نقش استرس و اضطراب از اهمیت بالایی برخوردار باشد. از این رو استفاده از تست های روان شناسی به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای بررسی تشخیص و پیشگیری از استرس و اضطراب و به عنوان معیاری برای تعیین سلامت روانی افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاله حاضر با تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه، به بررسی نقش استرس و اضطراب در رفتار رانندگی دانشجویان پسر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد کرج می پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، 400 نفر از دانشجویان پسر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد کرج در سال 1394 هستند که با توجه به جدول مورگان، 200 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه 21 ماده ای DASS و 28 ماده ایGHQ نیز به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش در نظر گرفته شدند. براساس نتایج 77. 2درصد افراد مورد پژوهش در آزمون DASS از استرس با درجه عادی برخوردار بوده اند، 16درصد از استرس با درجه خفیف و عادی و تنها 4. 8درصد از دانشجویان از استرس درجه شدید و بسیار شدید برخودار بوده اند. درخصوص مقایسه دو گروه رانندگان تصادفی و غیرتصادفی با استفاده از آزمون سلامت عمومی برای تشخیص سطح سلامتی افراد مورد مطالعه 78درصد افراد نمره کمتر از 23 و 22درصد افراد نمره بالاتر از 23 کسب کرده بودند؛ یعنی 22درصد افراد جامعه آماری مورد مطالعه نیاز مبرم به خدمات مشاوره ای داشتند. ازطرف دیگر از بین عوامل اضطراب، افسردگی و استرس، به میزان 63درصد استرس موجب سانحه رانندگی بوده است. یافته ها نشان می دهد که استرس به عنوان یکی از عوامل اصلی در تصادفات دخیل است و این موضوع بر لزوم توجه هرچه بیشتر به عوامل روانی که از مهم ترین عوامل در وقوع تصادفات هستند دلالت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!