تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای زنان باردار مطالعه موردی مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهر همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تغذیه صحیح و کافی در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. ازاین رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای زنان باردار انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است. 100 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهر همدان در سال 1395 که واجد شرایط مطالعه بودند، با رضایت آگاهانه وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی به گروه های مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمون علاوه بر مراقبت روتین، آموزش رفتار های تغذیه طی چهار جلسه، در دو هفته انجام شد. ابزار شامل پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و رفتارهای تغذیه ای محقق ساخته بود و روایی و پایایی پرسش نامه ها سنجیده شد. پرسش نامه ها در هر دو گروه، قبل، بلافاصله و 6 هفته بعد از مداخله تکمیل شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و روش های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون تی مستقل و زوجی، کای اسکوئر و تحلیل اندازه های تکراری) تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
براساس نتایج، آزمون کای دو از نظر متغیرهای سن، شغل، تحصیلات، نمایه توده بدنی، میزان ورزش و درآمد خانواده، بین دو گروه تفاوت معناداری نشان نداد و هر دو گروه همگن بودند. قبل از مداخله، افراد هر دو گروه از نظر میانگین نمرات اجزای مدل ارتقای سلامت پندر همگن بودند و پس از مداخله، در گروه آزمون میزان نمرات رفتار تغذیه ای و اجزای مدل ارتقای سلامت پندر به طور معناداری (0/001>P) افزایش یافت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد با آموزش اصول مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر می توان آگاهی زنان را نسبت به تغذیه صحیح در دوران بارداری افزایش داد. بنابراین پیشنهاد می شود برای تمام مادران باردار جلسات آموزشی برگزار شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!