مقایسه اثر مصرف کوتاه مدت کیک پروبیوتیک (باسیلوس کواگولانس) با کیک معمولی بر شمارش استرپتوکوک موتانس بزاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف مواد غذایی موجب تغییر فلور دهان می شوند. خوراکی هایی که باعث رشد استرپتوکوک موتانس شوند، می توانند موجب پوسیدگی دندانی شوند. این مطالعه، به منظور بررسی تاثیر مصرف کوتاه مدت کیک حاوی باکتری پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس (Bacillus Coagulans) بر تعداد استرپتوکوک موتانس بزاق در مقایسه با مصرف کیک معمولی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی یک سو کور بر روی 30 داوطلب بزرگسال در 2 گروه انجام شد. در گروه اول ابتدا کیک پروبیوتیک (75گرم روزانه) به مدت 1هفته مصرف گردید و 2هفته به عنوان دوره wash out در نظر گرفته شد و سپس کیک معمولی به مدت 1 هفته مصرف گردید. در گروه دوم ابتدا کیک معمولی به مدت 1هفته مصرف گردید و 2 هفته به عنوان دوره wash out در نظر گرفته شد و سپس کیک پروبیوتیک (75گرم روزانه) به مدت 1هفته مصرف گردید. بزاق غیرتحریکی ، قبل از شروع مصرف کیک (Baseline) و سپس در پایان دوره های مصرف یک هفته ای کیک ها گرفته شد. شمارش کلنی های استرپتوکوک موتانس بزاق، توسط دستگاه شمارشگر کلنی انجام شد.
یافته ها
از بین 30 فرد مورد بررسی، 16نفر (%53/33) مرد و 14نفر (%46/67) زن با میانگین سنی 17/15±40/86 سال سال بودند. تعداد استرپتوکوک موتانس در نمونه های بزاق Baseline برابر با CFU/ml106* (1/430±7/872) و پس از مصرف کیک پروبیوتیک CFU/ml106* (0/841±4/652) و پس از مصرف کیک معمولی برابر CFU/ml106* (3/895±21/386) بود. بین شمارش استرپتوکوک موتانس قبل و بعد از مصرف کیک پروبیوتیک، تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. درحالیکه پس از مصرف کیک معمولی نسبت به کیک پروبیوتیک، شمارش باکتری (3/9±21/39 در مقابل 0/84±4/65) به طور معنی داری افزایش یافت (0/032p=).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعهاضافه کردن باکتری های پروبیوتیک به میان وعده های شیرین و پرمصرف، می تواند باعث کاهش اثرات سوء مواد غذایی بالقوه پوسیدگی زا مانند کیک ها بر سلامت دهان شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!