رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی زیست محیطی: مطالعه موردی بخش حمل ونقل ریلی کشور

پیام:
چکیده:
مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی هر سه اجزای نظام تولیدی اقتصاد هستند که بررسی ارتباط سه گانه ی آن ها برنامه ریزان را به ارائه راهکارهای مناسب برای نیل به اهداف اقتصادی همراه با حفظ محیط زیست رهنمون می کند. هدف مقاله ی حاضر بررسی روابط کوتاه مدت و بلندمدت بین مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی زیست محیطی در بخش حمل ونقل ریلی است. ازاین رو با استفاده از رویکرد الگوی خود بازگشت با وقفه های توزیعی و مدل تصحیح خطا به بررسی روابط بین این متغیرها در دوره 94-1383 پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که کشش مصرف انرژی در بخش حمل ونقل ریلی نسبت به آلودگی زیست محیطی بخش حمل ونقل ریلی کشور در کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب 27و 43 می باشد و حاکی از آن است که با افزایش مصرف انرژی، شاخص آلودگی زیست محیطی در بخش حمل ونقل ریلی کشور افزایش می یابد. همچنین کشش تولید ناخالص داخلی نسبت به آلودگی زیست محیطی در بخش حمل ونقل ریلی در کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب 4/0و 08/0 می باشد که نشان می دهد با افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش حمل ونقل ریلی کشور، آلودگی زیست محیطی در این بخش افزایش می یابد. هم چنین علامت ضریب جمله ی تصحیح خطا مطابق انتظار، منفی است، که نشان می دهد عدم تعادل ها در کوتاه مدت تعدیل می شوند تا رابطه ی تعادلی بلندمدت ایجاد شود. مقدار این ضریب 36/0- است که به معنی تعدیل36 درصدی در هر دوره تا برقراری تعادل بلندمدت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!