بررسی ویژگی های ریخت شناسی زائده استیلوئید استخوان تمپورال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سندرم Eagleبا علائم درد شدید و محدودیت در حرکات گردن و دیسفاژی همراه می باشد. این اختلال به دلیل طویل و یا کلسیفیه شدن زائده استیلوئید و رباط های اطراف آن و فشار بر باندل نورواسکولار اطراف آن پدید می آید. در این ارتباط، بررسی مورفومتری زائده استیلوئید برای آنتروپولوژیست ها و آناتومیست ها اهمیت دارد. با توجه به اهمیت دانستن مورفومتری زائده استیلوئید برای دندانپزشکان و آنتروپولوژیست ها، در پژوهش حاضر به بررسی ویژگی های مورفومتریک زائده استیلوئید در جمجمه های خشک پرداخته شده است.
مواد وروش ها
مطالعه توصیفی حاضر در سال 1396در ارتباط با 24جمجمه خشک که هیچ دفرمیتی و مشکل پاتولوژیکی نداشتند صورت گرفت. زائده استیلوئید بلندتر از 2/5سانتیمتر به عنوان زائده استیلوئید بلند در نظر گرفته شد. زاویه بین محور فرانکفورت و محور طولی زائده به عنوان زاویه قدامی استیلوئید اندازه گیری گردید. داده ها وارد نرم افزار SPSS 20شدند و توسط آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد فراوانی و T-testآنالیز گردیدند. سطح معناداری نیز معادل P<0/05در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین طول زائده استیلوئید 1/36±0/86و میانگین ضخامت زائده استیلوئید 0/41±0/11سانتیمتر بود. زاویه بین محور فرانکفورت و محور طولی زائده استیلوئید نیز معادل 54/45±16/18به دست آمد. همچنین زائده استیلوئید بلند در 8/3درصد از جمجمه ها مشاهده شد.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر اندازه های زائده استیلوئید به جمعیت آسیایی و به ویژه هند نزدیک بود. بررسی زائده استیلوئید میتواند برای پزشکان، دندانپزشکان، آناتومیست ها و متخصصان پزشکی قانونی سودمند باشد. در این راستا، مطالعاتی با نمونه های بیشتر در مورد زائده استیلوئید استخوان های جمجمه و نیز تصاویر رادیوگرافی پانورامیک و ام آر آی (MRI: Magnetic Resonance Imaging) میتواند اطلاعات کاملی را ارائه دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1898770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!