بررسی فراوانی اینتگرون های کلاس 1، 2، 3 در سویه های سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از نمونه های بالینی به روش واکنش زنجیره ای پلی مرازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
حضور اینتگرون های کلاس 2،1 و 3 در جدایه های سالمونلا تیفی موریوم با مقاومت چند دارویی، نگرانی های فراوانی را در کلینیک ایجاد کرده است. با توجه به اینکه انواع ژن های کد کننده مقاومت دارویی بر روی اینتگرون ها قرار گرفته و از طرفی اینتگرون ها قابلیت انتشار سریع دارند، شناسایی جدایه های حاوی اینتگرون ها می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص میزان و توسعه مقاومت ارائه کند. هدف این مطالعه بررسی مولکولی کلاس های 2،1 و 3 اینتگرون به عنوان مهم ترین کلاس های اینتگرون در گونه های سالمونلا تیفی موریوم جدا شده از بیماران با روش Multiplex PCR می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش، 891 نمونه از بیماران مبتلا به اسهال و استفراغ حاد گرفته و با استفاده از روش کشت، آزمون استاندارد بیوشیمیایی و PCR سویه های سالمونلا تیفی موریوم شناسایی شد. آزمون حساسیت
آنتی بیوتیکی جدایه ها بر روی محیط مولر هینتون آگار و بر اساس استاندارد CLSI انجام گرفت. پس از استخراج DNA حضور اینتگرون های کلاس 2،1 و 3 توسط تکنیک Multiplex PCR بررسی شد.
یافته ها
از مجموع 891 نمونه، 48 سویه به عنوان سالمونلا تیفی موریوم شناخته شدند. از این 48 سویه،
46 سویه (8/95%) واجد ژن intI، 2 سویه (1/4%) واجد ژن intII، 18 سویه (5/37%) واجد ژن intIII بودند. نتایج آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که بیشترین میزان حساسیت به آنتی بیوتیک سفوتاکسیم بود.
جدایه های واجد اینتگرون دارای مقاومت به جنتامایسین، آمپی سیلین، تتراسایکلین، کوآموکسی کلاو و تری متوپریم بودند.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر شاهد شیوع بالای کلاس های 2،1 و 3 اینتگرون در مقایسه با مطالعات دیگران بودیم که احتمالا می تواند به دلیل تفاوت در رعایت بهداشت و همچنین مصرف بی رویه آنتی بیوتیک باشد. اعمال راهکارهای مناسب کنترل عفونت و درمان در مراکز درمانی مورد مطالعه برای جلوگیری از انتشار بیشتر آن ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!