مطالعه دگرشکلی پسالرزه ای زمین لرزه 2010 ریگان 6.5 Mw ، جنوب شرق ایران با تداخل سنجی راداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در 20 دسامبر 2010، زمین لرزه ای با بزرگای 5/6 Mw در منطقه ریگان واقع در جنوب شهر بم رخ داد. 37 روز بعد، در 27 ژانویه 2011 پسلرزه بزرگی (با بزرگای 2/6Mw) در 20 کیلومتری زمین لرزه اول اتفاق افتاد. برای مطالعه دگرشکلی پسالرزه ای پس از وقوع زمین لرزه های فوق، تصاویر ماهواره COSMO-SkyMed (از آژانس فضایی ایتالیا) در بازه زمانی 27 ژانویه 2011 و 15 جولای 2011 تهیه و تحلیل سری زمانی روی تصاویر با استفاده از روش کوتاه ترین خط مبنا (SBAS) انجام شد. نقشه میانگین سرعت به دست آمده از تحلیل سری زمانی کوتاه ترین خط مبنا، بیانگر وجود فاز پسالرزه ای با سازوکار راست بر در منطقه ریگان است. سری زمانی جا به جا یی دو طرف گسل مسبب زلزله اصلی، نشان دهنده 8 میلی متر جا به جا یی در مدت 5 ماه پس از زلزله است. پس از این مدت، فاز پسالرزه ای به اتمام می رسد، گسل قفل می شود و فاز میان لرزه ای با انباشت آرام تنش روی صفحه گسلی شروع می شود. تعیین پارامترهای چشمه فاز پسالرزه ای با استفاده از مدل اکادا (1985) ، نشان می دهد که یک توزیع لغزش با بیشینه جابه جایی 1 متر، در زیر گسیختگی زلزله اصلی (در عمق 10 کیلومتری) و همچنین در لبه های گسل متمرکز شده است. نتیجه مدل سازی نشان می دهدکه فاز پسالرزه ای مشاهده شده صرفا به دلیل وقوع پسلرزه ها در بخش های مجاور گسیختگی اصلی، روی صفحه مسبب زلزله اول است. سازوکار این دگرشکلی، پس لغزش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!