بررسی ارزش تشخیصی دو روش جانسون و دیر در تخمین وزن جنین با استفاده از منحنی راک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
وزن جنین، معیاری مهم در سنجش سلامت نوزاد و اتخاذ تصمیمات بالینی است. روش جانسون و دیر، روش های تخمین وزن هستند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارزش تشخیصی دو روش جانسون و دیر در تخمین وزن جنین با استفاده از منحنی راک انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1395 بر روی 147 زن باردار با جنین ترم، سالم، تک قلو و دارای نمایش سفالیک و بستری در زایشگاه بیمارستان های نهم دی و تامین اجتماعی تربت حیدریه انجام شد. قبل از تولد، وزن جنین ها بر اساس روش جانسون و دیر تخمین زده شد. سپس، بعد از تولد تمام نوزادان وزن شده و وزن واقعی با وزن های تخمینی مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های کروسکال والیس، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین وزن تخمین زده شده با روش های جانسون و دیر با وزن واقعی، تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (05/0<p). حساسیت روش جانسون در تخمین وزن نوزادان کم وزن و وزن طبیعی60% و نوزدان با وزن بیشتر از حد طبیعی 43/71% و حساسیت روش دیر برای تخمین وزن جنین برای نوزادان با وزن کم و وزن طبیعی 40% و برای نوزادان با وزن بیشتر از حد طبیعی 71/85% بود. سطح زیر منحنی راک در مدل پیشگویی کننده برای هر دو روش و در هر سه گروه وزنی با وزن زیر 2500 گرم (26/0=p) ، بین 4000-2500 گرم (26/0=p) و بالای 4000 (13/0=p) با یکدیگر تفاوتی نداشت.
نتیجه گیری
روش جانسون و دیر در تخمین وزن جنین مخصوصا در نوزادان با وزن بیشتر از حد طبیعی می توانند جایگزین های مناسبی برای روش های پرهزینه مانند سونوگرافی باشند و می توان بیش از گذشته از روش دیر به علت سهولت، سرعت و دقت آن برای تخمین وزن جنین استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!