اثر عصاره های شیرین بیان، دارچین و ریحان بر کنترل Fusarium graminearum و بیان ژن های اصلی دخیل در زیست ساخت زیرالنون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قارچ Fusarium graminearum عامل بیماری بلایت فوزاریومی سنبله است، این بیماری یکی از بیمار ی های مهم غلات است و این قارچ باعث خسارت کمی و کیفی زیادی به گندم می شود. کاهش عملکرد محصول گندم به علت کاهش تعداد دانه ها و چروکیده شدن دانه ها است و کاهش کیفیت دانه به دلیل تجمع مایکوتوکسین ها (زهرابه های قارچی) در آنهاست. در این تحقیق اثر عصاره های شیرین بیان، دارچین و ریحان بر مهار رشد F. graminearum و بیان ژن های اصلی دخیل در زیست ساخت زیرالنون بررسی شد. پس از کشت F. graminearum در محیطPotato Dextrose Broth، حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) رشد قارچ تحت اثر عصاره ها با استفاده از روش میکروتیتر پلیت اندازه گیری شد. همچنین بیان ژن های PKS4، PKS13، FG12056 و FG02398 با تکنیکReal-time PCR ارزیابی شد. عصاره شیرین بیان کمترین مقدار MIC (25 میلی گرم بر میلی لیتر) و عصاره های دارچین و ریحان بیشترین مقدار MIC (50 میلی گرم بر میلی لیتر) را داشتند. عصاره شیرین بیان با کمترین مقدار حداقل غلظت قارچکشی (MFC) (50 میلی گرم بر میلی لیتر) ، بالاترین خاصیت قارچکشی روی F. graminearum را داشت و عصاره های دارچین و ریحان بیشترین مقدار MFC (100 میلی گرم بر میلی لیتر) را داشتند. میزان بیان ژن های PKS4، PKS13، FG12056 و FG02398 به طور معنی داری توسط عصاره شیرین بیان کاهش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره شیرین بیان دارای خاصیت قارچکشی و مهارکنندگی بر رشد قارچ F. graminearum است و میزان بیان ژن های اصلی در مسیر زیست ساخت زیرالنون را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!