تهیه نقشه کاربری و پوشش اراضی با استفاده از داده های سنجش از دور و شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نقشه های کاربری اراضی برای بسیاری از فعالیت های مدیریتی، هیدرولوژی و بررسی وضعیت فرسایش خاک ضروری می باشند. داده های سنجش از دور از پتانسیل بالایی برای تهیه نقشه های به روز کاربری و پوشش اراضی برخوردارند. هدف از این پژوهش تهیه نقشه کاربری اراضی حوضه آبخیز سد گاوشان با استفاده از تصاویر ماهواره لندست 8 و شبکه عصبی مصنوعی و نیز ارزیابی روش مورد استفاده بود. بدین منظور از 1320 نقطه به عنوان نقاط کنترل زمینی یا نقاط مرجع استفاده شد. کلاس کاربری در هر نقطه با پیمایش صحرایی و یا با استفاده از تصاویر گوگل ارث مشخص گردید. کلاس های کاربری شناسایی شده در این حوضه عبارت بودند از کشاورزی، جنگل های بافر (درختان کنار رودخانه ای) ، باغ، مراتع بوته ای، مراتع علوفه ای، مناطق مسکونی، جاده و آب. شبکه عصبی مورد استفاده در این مطالعه از نوع پرسپترون پیش خور بود که با استفاده از الگوریتم پس-انتشار خطای گرادیان مزدوج مقیاس بندی شده آموزش داده شد. متغیرهای ورودی برای ایجاد شبکه عصبی مصنوعی مقدار بازتاب طیفی تصحیح شده باندهای 1 تا 7 تصاویر ماهواره لندست 8 بود. ارزیابی شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده با استفاده از داده های کنترل زمینی نشان داد که روش استفاده شده با دقت کلی 5/78 درصد و ضریب کاپای 5/68 درصد از دقت بالایی برخوردار است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و تصاویر ماهواره لندست 8 امکان خوبی را برای تهیه نقشه های کاربری اراضی با دقت بالا فراهم می آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1171 تا 1180
لینک کوتاه:
magiran.com/p1901053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!