مقایسه تاثیر آرامبخشی و بی دردی ترکیب کتامین -پروپوفول و کتامین-سوفنتانیل حین انجام آسپیراسیون مغز استخوان و پونکسیون کمری در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کودکان با بدخیمی خونی در مدت بیماری نیاز به اقدامات تشخیصی درمانی دارند که با درد و استرس فراوان همراه می باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی و مقایسه اثربخشی پروپوفول-کتامین و سوفنتانیل-کتامین بر روی آرام بخشی و بی دردی این کودکان حین انجام پروسیجر انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه کار آزمایی بالینی تصادفی شده و دوسویه کور، کودکان 6 ماه تا 14 سال مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد کاندید پونکسیون کمری یا آسپراسیون مغز استخوان مورد مطالعه قرار گرفتند. کودکان به طور تصادفی در دو گروه 34 نفری دریافت کننده پروپوفول-کتامین (گروه PK) و سوفنتانیل-کتامین (گروه SK) وارد مطالعه شدند. درگروه PK پروپوفول 1mg/kg، کتامین0. 7mg/kg و در گروه SK سوفنتانیل 0. 5μ/kg، کتامین 0. 7mg/kg به آرامی تا رسیدن به سطح آرام بخشی مطلوب تزریق شد. بیماران دو گروه از لحاظ کیفیت آرام بخشی، بی دردی و تغییرات همودینامیک در حین مداخله و در ریکاوری با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها

با توجه به مشخصات دموگرافیک، اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد مطالعه وجود نداشت (05/0<P).
فراوانی نسبی سطح آرام بخشی عمیق در گروه SK بیشتر از گروه PK بود (09/0=P). میانگین شدت درد در گروه SK به طور معنی داری پایین تر از گروه PK بود (02/0=P)

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه گویای انست که استفاده از کتامین همراه با پروپوفول یا سوفنتانیل در پروسیجرهای دردناک فراهم کننده آرام بخشی و بی دردی است در مقایسه دو ترکیب موردمطالعه سوفنتانیل-کتامین با توجه به کیفیت بهتر آرام بخشی و بی دردی و پایداری پارامترهای همودینامیک، نسبت به ترکیب پروپوفول-کتامین در کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد ارجح است.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!