اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و بهبود دشواری در تنظیم هیجان: کار آزمایی بالینی تصادفی شده تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اهمال کاری به عنوان پدیده فراگیر در دانشجویان با مشکلات هیجانی و شکست در تنظیم هیجان درهم تنیده است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد گروهی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و بهبود دشواری تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.
روش بررسی
روش مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی شاهد دار است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 97-96 است. بعد از غربال گری بین 500 نفر، در گام اول 150 نفر، بر اساس مقیاس های ارزیابی و در گام بعدی 40 نفر، بر اساس شدت بالای اهمال کاری و معیار ورود و خروج انتخاب و با استفاده از نرم افزار Random Number Generator 3. 1. v در دو گروه مداخله 10 نفره و یک گروه کنترل 20 نفره تخصیص یافت. در طی جلسات درمانی 7 نفر درمجموع از دو گروه مداخله خارج شدند. برای ارزیابی از مقیاس ارزیابی اهمال کاری دانشجویان (PASS) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد. مداخله درمانی 8 جلسه گروه درمانی پذیرش و تعهد برای گروه های مداخله اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS داده ها تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد درمان پذیرش و تعهد در گروه مداخله منجر به کاهش معنادار اهمال کاری تحصیلی (1/42 درصد) ، نمره کل دشواری در تنظیم هیجان (2/36 درصد) و مولفه های دشواری در انجام رفتار هدفمند (6/30 درصد) ، دشواری در کنترل تکانه (5/47 درصد) و فقدان آگاهی هیجانی (2/23 درصد) شده است (05/0P<). همچنین تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل پیش آزمون، درمان پذیرش و تعهد 1/16 درصد تغییرات نمره اهمال کاری تحصیلی و 9/45 درصد تغییرات نمره کل دشواری تنظیم هیجان گروه مداخله را نسبت به گروه کنترل در بلندمدت تبیین می کند (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه اشارات ضمنی و کاربردی گوناگونی برای متخصصان مبنی بر پیگیری بلندمدت درمان پذیرش و تعهد در زمینه اهمال کاری و مشکلات تنظیم هیجان دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!