بررسی الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی و فراوانی ژنهای bla OXA در سویه های اسینتوباکتر بومانی مقاوم به کارباپنم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اسینتوباکتر بومانی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی است. مقاومت اسینتوباکتر بومانی به آنتی بیوتیک ها بخصوص آنتی بیوتیک های کارباپنم در حال افزایش است که این می تواند زنگ خطری برای کادر درمانی و مسئولان بهداشتی در مواجه با این باکتری باشد. بنابراین هدف این مطالعه بررسی فنوتیپی و ‍‍ژنوتپی مقاومت به کارباپنم در سویه های اسینتوباکتربومانی جداشده از بیماران در بیمارستان امام خمینی شهر تهران بود.
روش بررسی
ابتدا با استفاده از روش های بیوشیمیایی و سپس با استفاده از روش های مولکولی تعداد 100 سویه به عنوان اسینتوباکتربومانی شناسایی شدند. الگوی حساسیت دارویی به روش دیسک دیفیوژن و از روش Multiplex PCR برای شناسایی ژن های خانواده blaOXA استفاده شد.
یافته ها
از 100 ایزوله موردبررسی، 95 ایزوله (95 درصد) به آنتی بیوتیک های کارباپنم (ایمی پنم، مروپنم) مقاومت داشتند. بررسی مولکولی برای ردیابی ‍ژن های blaOXA انجام گرفت که در این میان، نه ایزوله دارای ژن blaOXA-51 به تنهایی بود درحالی که 38 ایزوله مقاوم دارای هردو ژن blaOXA-51 blaOXA-23, 20 ایزوله داری دو ژن blaOXA-51 و blaOXA-24،6 ایزوله دارای دون blaOXA-51 و blaOXA-58،8 ایزوله داری سه ژن blaOXA-51، blaOXA-24، blaOXA-23، 7 ایزوله داری سه ژن blaOXA-51، blaOXA-23، blaOXA-58، 4 ایزوله دارای هر سه ژن blaOXA-24, blaOXA-51، blaOXA-58، 3 ایزوله هم دارای هر 4 ژن blaOXA-51، blaOXA-24، blaOXA-23، blaOXA-58 بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه مانشان می دهد سویه های مقاوم به دارو اسینتوباکتربومانی در حال پخش شدن هستند و سویه های اسنیتوباکترمقاوم به کارباپنم ها در ایران شایع هستند. همچنین در این مطالعه مقاومت بالا به کارباپنم ها نشان داده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!