گزارش یک مورد از تظاهر لوپوس به دنبال زنبور گزیدگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که به ‏دنبال آن امکان درگیری ارگان‏ های مختلف وجود خواهد داشت. علت بروز آن تاکنون به‏ طور کامل شناخته نشده است، هرچند تاثیر عواملی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی و هورمونی در بروز آن مشخص شده است. در این گزارش موردی، ایجاد لوپوس و نفریت ناشی از آن به‏ دنبال زنبور گزیدگی مطرح می‏گردد.

روش کار

اطلاعات مربوط به بیمار از پرونده و معاینات بالینی جمع آوری شده و در پرسشنامه ی تهیه شده وارد شد. نتایج آزمایشات بیمار نیز مورد بررسی قرار گرفت.
معرفی بیمار: کودکی 11 ساله به ‏دلیل بروز علایمی شامل تب، راش پروانه‏ ای صورت و درد مفاصل از 20 روز قبل، در بیمارستان بستری گردید. کودک هیچ علامت خاصی نداشته است تا اینکه دچار زنبور گزیدگی در ناحیه گردن می‏گردد و بعد از دو هفته از گزش زنبور علایم به‏ صورت راش ژنرالیزه، راش پروانه ای صورت، آرتریت و حساسیت به نور آفتاب بروز می‏کنند. در آزمایشات انجام شده وجود آنمی، مثبت بودن آنتی‏ بادی ضد هسته‏ ای و آنتی‏ بادی علیه DNA دو رشته‏ ای، و وجود پروتئین در ادرار مشاهده گردید. انجام نمونه‏ برداری از کلیه، نشان دهنده وجود نفریت ناشی از لوپوس کلاس III در بیمار بوده است. برای بیمار درمان پردنیزولون و هیدروکسی‏ کلروکین انجام شده و در پیگیری، بیماری کنترل گردیده و دوز دارو کاهش یافت.

نتیجه گیری

بر اساس این گزارش و سایر مطالعات، به‏ نظر می رسد که سم زنبور دارای اثری دو ‏طرفه بر سیستم ایمنی می‏باشد. هرچند در برخی از گزارش‏ ها از سم زنبور جهت درمان بیماری‏ های خودایمنی مانند آرتریت استفاده شده است اما از طرفی به‏ دلیل تاثیر سم زنبور بر سیستم ایمنی، گاهی بیماری‏ های خودایمنی مانند سندرم گیلن باره، هنخ شونلاین پورپورا، میوکاردیت و نفریت بروز پیدا کرده‏ اند. اگرچه تاکنون به‏ جز یک مورد از بروز لوپوس پوستی تحت حاد به‏ دنبال گزش زنبور، گزارش دیگری مشاهده نشده است. بنابراین با توجه به ‏اینکه در کنار اثرات درمانی سم زنبور، امکان ایجاد واکنش‏ های ایمونولوژیک و بروز بیماری نیز وجود دارد، انجام مطالعات بیشتر و بازبینی در استفاده از آن در درمان ضروری به‏ نظر می‏رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
528 تا 535
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!