پیوند عضله راست خارجی به عضله راست داخلی: روش جدید جراحی در درمان استرابیسم ناشی از فلج کامل عصب زوج سوم مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
معرفی روش جدید درمان جراحی انحراف ناشی از فلج کامل زوج سوم مغزی
روش مطالعه: این مطالعه به روش مداخله ای و آینده نگر صورت گرفت. بیماران با فلج کامل و مزمن عصب زوج سوم مغزی وارد مطالعه شدند. در روش جدید عضله راست خارجی تا حد قابل دسترسی به سمت عقب split شد، نیمه های فوقانی و تحتانی به ترتیب از بین عضلات راست فوقانی و راست تحتانی و نیز صلبیه عبور داده شدند. عضله راست داخلی، در عقب ترین فاصله در دسترس بخیه و جدا شد. مقدار عضله باقی مانده در قسمت دیستال split شد و به نیمه های فوقانی و تحتانی عضله راست خارجی بخیه شد. سپس قسمت پروگزیمال عضله راست داخلی روی محل اتصال آن بخیه شد. در صورت وجود عملکرد در عضله مایل فوقانی و هیپوتروپی، تاندون عضله مایل فوقانی هم تنکتومی شد. تا یک روز اول بعد از جراحی، کره چشم توسط بخیه کششی به حاشیه استخوانی اربیت در موقعیت ادداکشن نگه داشته شد. تغییرات انحراف افقی و عمودی قبل و به فاصله حداقل سه ماه بعد از جراحی ارزیابی گردید. موفقیت جراحی بر مبنای انحراف افقی ≤ 10 و انحراف عمودی ≤ 5 پریسم دیوپتر ارزیابی شد. بعد از سه ماه در صورت وجود رفلکس Bell' s قابل قبول جراحی، اصلاح افتادگی پلک انجام گرفت و در صورتی که رفلکس Bell' s خوب نبود، عینک عصایی برای بیمار تجویز گردید.
یافته ها
ده چشم از 10 بیمار وارد مطالعه شد. متوسط سن بیماران 18/4±32/4 (59-7) سال بود. دو نفر از بیماران سابقه جراحی قبلی روی عضلات افقی داشتند و یک نفر از آنان سابقه جراحی روی عضله راست فوقانی همان چشم را نیز داشت. متوسط اگزوتروپی قبل از عمل 14/9±84 (45 تا 100) پریسم دیوپتر بود که به 8/4±6 (0 تا 20) پریسم دیوپتر بعد از سه ماه از عمل (0/001P<) و 8/2±6/5 (0 تا 20) پریسم دیوپتر در آخرین معاینه کاهش یافت (0/001P<). متوسط انحراف عمودی 10±16/5 (هیپرتروپی 5 تا هیپوتروپی 30) پریسم دیوپتر بود که سه ماه پس از عمل به 4/8±3 (هیپرتروپی 5 تا هیپوتروپی 15) پریسم دیوپتر (0/001P=) و در آخرین معاینه به 3/5±2/5 (هیپرتروپی 5 تا هیپوتروپی 10) پریسم دیوپتر رسید (0/001P=). متوسط مدت زمان پی گیری 7/9±13/2 (5/1 تا 29/6) ماه بود. میزان موفقیت برای اصلاح انحراف افقی 70 و برای انحراف عمودی 90 درصد بود. جراحی مجدد در 2 مورد (20 درصد) نیاز شد.
نتیجه گیری
انتقال عضله راست خارجی دو نیمه شده و پیوند آن به عضله راست داخلی دو نیمه شده به همراه رزکشن عضله راست داخلی روشی موثر و کم عارضه برای درمان اگزوتروپی ناشی از فلج کامل عصب زوج سوم مغزی می باشد. این روش، در بیماران با سابقه جراحی قبلی روی چشم مبتلا هم کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!