روش های تجربی دیالکتیکی پیر زیما و نقد جامعه شناختی همراه آهنگ های بابام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
متن داستانی، انباشت واقعیت و خیال است. آفرینشگر متن ادبی هم تجربه های زیستی بیرونی و درونی را در ساختار ادبی ساده یا پیچیده ای هماهنگ می کند که ترکیبی از واژگان و عناصر داستانی باشد. درک و شناخت درست از داستان نیز در گرو شناخت شکل های آگاهی است که با ساختار متن و معنای آن گره خورده است. یکی از نظریه های ادبی برجسته در تجزیه و تحلیل آثار ادبی و هنری، نظریه جامعه شناسی و به ویژه جامعه شناسی مارکسیسم است که در فرآیند بررسی آن، مباحثی چون ایدئولوژی (هژمونی) اقتصاد و باور به زیرساخت بودن آن، طبقات اجتماعی، شیء شدگی انسان و از سوی دیگر، بت وارگی کالا و امثال آن مطرح اند. موضوعات جامعه شناختی ادبیات یا همان اجتماعیات در ادبیات و از جمله پرداختن به تاثیر و تاثرات موضوعات ادبی و جامعه شناسی و زندگی طبقات فرودست جامعه و شیوه های زیست اجتماعی آنان، فرهنگ و عناصر فرهنگی از مضامین داستانی معاصرند که با آثار نویسندگان معاصر و از جمله علی اشرف درویشیان گره خورده اند. در این مقاله توصیفی، اسنادی و مبتنی بر تجزیه و تحلیل تلاش شده است با رویکرد نقد اجتماعی متن پیر زیما و به ویژه روش های تجربی و دیالکتیکی اجتماعی او، پیوند پیچیده متن با زمینه های اجتماعی آفرینش و تکوین داستان  «همراه آهنگ های بابام» علی اشرف درویشیان تحلیل و بررسی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!