بررسی میزان فراوانی عفونت هلیکوباکتر پیلوری در شهرستان سلماس با روش اوره آز تنفسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
عفونت هلیکوباکتر پیلوری شیوع بالایی دارد و به طور تقریبی نیمی از جمعیت جهان به این باکتری آلوده هستند. آزمایش تنفسی اوره (UBT) مهمترین آزمون غیر تهاجمی برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری است. هدف این مطالعه، بررسی میزان فراوانی عفونت هلیکوباکترپیلوری در شهرستان سلماس با روش اوره آز تنفسی است
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 80 نفر از مراجعه کنندگان به مرکز تخصصی گوارش با علایمی هم چون تهوع و استفراغ، وجود گاستریت مزمن، سابقه تیتر آنتی بادی IgG مثبت انجام شده است که با پر کردن پرسشنامه در مورد تست تنفسی اوره مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این مطالعه از آزمون کای –اسکوئر و T-test با نرم افزار Spss21 استفاده شد.
یافته ها
از مجموع 80 نفر، تعداد 37 نفر (46%) دارای عفونت و 43 نفر (54%) فاقد عفونت هلیکوباکتر پیلوری بودند. گروه های سنی 40-31 و 60-51 سال جزء گروه های پر خطر از نظر عفونت و ریسک ابتلا به سرطان معده معرفی شدند. در این مطالعه رابطه معنی داری بین مصرف دخانیات و سطح تحصیلات زنان با میزان بروز عفونت در بیماران مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد میزان عفونت به باکتری هلیکوباکتر پیلوری و سطح علمی افراد رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش سطح دانش و آگاهی مرتبط با عوامل دخیل در ایجاد بیماری می توان شیوع عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش داده و به سطح مطلوب رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!