بررسی رابطه تغییرات رطوبت خاک با شاخص های اقلیمی در رویشگاه جنگلی مله سیاه در استان ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پایش مستقیم رطوبت خاک و استخراج داده های رطوبت به صورت نقطهای نه تنها پر هزینه و وقتگیر است، بلکه در سطو ح وسیع، غیر عملی است. این در حالی است که خشکسالی پدیدهای منطقهای بوده و برای پایش آن به داده های وسیع و منطقهای نیاز است از این رو، برآورد رطوبت خاک با استفاده از داده های هواشناسی گزینهای مناسب است. پژوهش حاضر با بررسی امکان برآورد رطوبت خاک جنگل از طریق پارامترهای آب و هوایی از جمله بارندگی، دمای متوسط، میانگین حداکثر دما، میانگین حداقل دما، رطوبت نسبی، حداقل دمای مطلق، حداکثر دمای مطلق و رطوبت نسبی انجام 70 و ، شد. برای این منظور، در دو دامنه جنوبی و شمالی رویشگاه جنگلی ملهسیاه در ایلام، تعداد 18 جفت حس گر سنجش رطوبت در عمق های 50 110 سانتیمتری نصب و رطوبت خاک، با استفاده از دستگاه تیدیآر 5 در فاصله زمانی ماهانه در مدت سه سال متوالی اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که می توان از شاخصهای هواشناسی برای برآورد بیلان رطوبت خاک در عرصه های جنگلی مورد مطالعه، که اندازه گیری مستمر و گسترده رطوبت خاک در آنها مشکل است، بهنحو مطلوبی استفاده کرد. میزان رطوبت خاک این منطقه در شهریور ماه به حداقل خود میرسد. رطوبت ماهانه خاک، حتی در عمق زیاد، بیشترین همبستگی را با پارامترهای اقلیمی همان ماه داشته و در این رابطه میانگین دما و رطوبت نسبی هوا به ترتیب بیش ترین 0 بود که نشان دهنده برآورد بسیار مناسب رطوبت خاک به وسیله / برای رابطه رگرسیونی، حدود 93 (R همبستگی را نشان داد. مقدار ضریب تبیین ( 2 مدل می باشد. لذا بطورکلی میتوان نتیجه گرفت که بر اساس پارامترهای حاصل از ایستگاه های هواشناسی نزدیک، میتوان وضعیت بیلان رطوبت خاک جنگل را به نحو مناسبی برآورد و حتی حداقل برای یک ماه آتی پیشبینی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 830
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!