بررسی اثرات التیام بخشی آلژینات تولید شده میکروبی و عصاره خارشتر بر زخم های جلدی موش صحرایی: ترکیبی از پانسمان های مدرن و سنتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
مطالعه حاضر تلاش در بررسی اثرات التیام بخشی آلژینات- عصاره خارشتر در مدل زخم موش صحرایی دارد.
روش بررسی
پس از کشت و شناسایی استرین های Pseudomonas aeruginosa با روش های فنوتایپی و ژنوتایپی، آلژینات تولیدی استخراج و برای بررسی سمیت سلولی با روش MT 70 T استفاده شد. زخم هایی به ابعاد cm 5/1 × 5/1 در پوست موش های صحرایی ایجاد شد. حیوانات به 4 گروه (8=n) تقسیم شدند. سه گروه به صورت مساوی در طول 21 روز به ترتیب با دوزهای غیرسمی از هیدروژل آلژینات، عصاره گیاه و هیدروژل آلژینات- عصاره گیاه تیمار شدند. گروه چهارم بدون تیمار باقی ماند و به عنوان کنترل منفی در نظر گرفته شد. در سه روز از تیمارها، 2 موش صحرایی از هر گروه انتخاب و محیط زخم و اثرات هر ماده آنالیز شدند.
نتایج
آلژینات از P. aeruginosa strain K1 استخراج شد. نتایج بررسی های ماکروسکوپی نشان داد که درصد بسته شدن زخم در دو گروه هیدروژل آلژینات و ترکیب هیدروژل آلژینات- عصاره خارشتر تفاوت معناداری با باقی گروه های دیگر دارند (05/0P <). نتایج بررسی های میکروسکوپی نشان داد که بهترین گروه، گروه تیمار شده با ترکیب هیدروژل آلژینات- عصاره خارشتر بود.
نتیجه گیری
با وجود اینکه هر دو ماده دارای توانایی خوبی در التیام زخم می باشند ولی مطالعات میکروسکوپی نشان داد که ترکیب هیدروژل آلژینات- عصاره خارشتر دارای فعالیت بهتری در مکان زخم بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!