تاثیر نوع پلی مورفیسم ژن PPARα بر برخی از عملکردهای ورزشی پسران 10 تا 12 ساله غیرورزشکار مرند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مفاهیم مهم در تربیت بدنی و علوم ورزشی فرآیند شناسایی استعداد است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر پلی مورفیسم ژن PPARα بر برخی از عملکردهای ورزشی کودکان 10 تا 12 ساله غیرورزشکار بود.
مواد و روش ها
طرح حاضر، در قالب یک تحقیق نیمه تجربی و میدانی با نمونه گیری بزاقی انجام شد. جهت تعیین پلی مورفیسم ژن ها، روش های به کاررفته شامل نمونه گیری بزاقی، استخراج DNA بزاقی و روش PCR-RFLP بوده و تست های ورزشی نیز عبارت بودند از دوی شاتل ران، پرش طول درجا و دوی 20 متر سرعت. آزمودنی های تحقیق را 118 پسر غیرورزشکار سالم 10 تا 12 ساله از شهرستان مرند تشکیل می دادند. فرکانس ژنوتیپ بعد از تطبیق با تعادل هاردی–وینبرگ با استفاده از تست های لون، فیشر و کولموکروف–اسمیرنوف آزموده شد. با استفاده از تحلیل کواریانس یک طرفه، میانگین فنوتیپ گروه ها با یکدیگر مقایسه گردید. نوع پلی مورفیسم به عنوان متغیر پیش بین و عملکردهای ورزشی دوی شاتل ران 20 متر، پرش طول درجا و آزمون 20 متر سرعت به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. تمامی تجزیه و تحلیل ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد آزمودنی های دارای پلی مورفیسم GG ژن PPARα، نسبت به آزمودنی های دارای پلی مورفیسم CC وGC، عملکرد بهتری در آزمون های استقامتی داشتند.
نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت که پلی مورفیسم GG با فعالیت های استقامتی مرتبط است. ولی پلی مورفیسم های CC و GC برتری خاصی در فعالیت های استقامتی، سرعتی و توانی ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!