بررسی میزان رعایت احتیاطات استاندارد توسط پرستاران بخش های ویژه بیمارستان های سبزوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رعایت احتیاطات استاندارد، مقیاس پایه کنترل عفونت های بیمارستانی است. پرستاران اصلی ترین نقش را در رعایت آن دارند. این پژوهش با هدف بررسی میزان رعایت احتیاطات استاندارد توسط پرستاران آی سی یو انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی در بخش های آی سی یو بیمارستان های شهر سبزوار سال 1391انجام شد. جامعه پژوهش 50 پرستار زن و مرد بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست عملکرد بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 11. 5در سطح معنی داری 05/0، آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی مطلق، نسبی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
واحدهای پژوهش در رعایت معیار شستشوی دست ها میانگین 68/2 امتیاز از مجموع (12-0) ، نحوه شستن دست ها با آب و صابون 50/3 از (4-0) ، شستشو با الکل 80/2 از (3-0) ، پانسمان 00/7 از (10-0) ، تزریق 58/7 از (14-0) ، ساکشن تراشه و دهان 82/5 از (12-0) ، استفاده از ماسک 90/3 از (6-0) و گان 10/2 از (5-0) کسب نمودند. عملکرد در شستشوی دست ها ضعیف، در تزریق، ساکشن، استفاده از ماسک و گان متوسط ولی در نحوه شستن دست با آب و صابون، الکل و انجام پانسمان خوب بوده است. 66 % واحدها در مورد رعایت احتیاطات استاندارد، عملکرد متوسطی داشتند.
نتیجه گیری
برگزاری دوره های منظم آموزش کنترل عفونت، فراهم کردن تجهیزات کافی و نظارت مداوم، جهت افزایش میزان رعایت احتیاطات استاندارد توصیه می گردد. نتایج این پژوهش جهت برنامه ریزی سوپروایزرهای کنترل عفونت بیمارستان ها کاربرد دارد
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!