سواد رسانه ای و مخاطبان منفعل

نویسنده:
پیام:
چکیده:
وسایل ارتباط جمعی به دلیل نفوذ و پوشش گسترده در بخش قابل توجهی از جامعه، نقش پررنگی در ایجاد رفتارهای جمعی، عمومی و نهادینه سازی فرهنگ دارا است و البته به همین دلیل در فضای جنگ نرم، بسیاری از تخریب الگوها و باورها در فکر و ذهن مخاطب نیز در بستر رسان های روی می دهد. جامعه پذیری و فرهنگ پذیری از بدو تولد در انسان آغاز می شود و تا هنگام مرگ ادامه می یابد و در این فرایند خانواده، گروه همسالان، سیستم رسمی آموزشی و رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مطبوعات و فضای مجازی نقش دارند.
در دوران کنونی نقش رسانه ها بسیار بیشتر از موارد دیگر است، بر این اساس، رسانه ها میتوانند کیی از پایه های ایجاد و حفظ نظم عمومی یا به چالش کشیدن آن باشند. جاذبه و نفوذ رسانه ها به ویژه تلویزیون ماهواره ای و شبکه های اجتماعی مجازی اینترنتی یا موبایلی در شرایط فعلی، بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت دهی و قالب سازی افکار عموم ی جامعه انکارناپذیر است.
میزان ساعات روزانه ای که کودکان و نوجوانان امروزی در حال مصرف رسانه ای هستند، چندین برابر بیشتر از ارتباطات روزانه خانوادگی آنها است و بر این اساس امروزه رسانه های جمعی، نقشی اساسی در شکل گیری شخصیت و رفتار کودکان ایفا میکنند. با توجه به برنامه ریزی دشمنان جهت بهرهگیری از ظرفیت مصرف رسان های در قالب اهداف جنگ نرم، ضرورت طراحی و تدوین رژیم مصرف رسانه ای با رویکرد سواد رسانه ای بیش از پیش محسوس است.
وقتی از سواد رسان های برخوردار باشید، نقش های در دست دارید که به شما کمک میکند تا بهتر در دنیای رسان های حرکت کرده و بدون مواجه با پیامهایی که برایتان مخرب هستند، تجربه و اطلاعاتی را که میخواهید، کسب کنید. قادر هستید زندگ یای را بنا کنید که خود خواهان آن هستید نه آن چیزی که مدنظر رسانه ها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!