مروری بر بیماری زیکا: تهدیدی تازه برای بهداشت جامعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ویروس زیکا، در سال 1947 در جنگل زیک (Zika) در اوگاندا شناسایی شد، مانند ویروس دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل شونده به وسیله پشه می باشد. تغذیه پشه ها از خون بیماران ویروس را به افراد سالم منتقل می کنند. ویروس در پشه ها بیماری ایجاد نمی کند. انتشار این ویروس تا سال 2007 به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی گرفت. این ویروس در سال 2007 در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد. مقاله حاضر به مرور اپیدمیولوژی، بیماریزایی، تشخیص، درمان و راهکارهای پیشگیری بیماری حاصل از ویروس زیکا می پردازد.
مواد و روش ها
این مقاله یک مطالعه مروری است که با جستجو در سایت های SID، Googlescholar، Magiran و… با جستجوی کلید واژه های Zika، Zika viruses، زیکا و… گردآوری و آنالیز شده است.
یافته ها
از آنجایی که ویروس زیکا از طرف سازمان بهداشت جهانی یک فوریت معرفی شده و با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به آشنایی با ویروس، بیماری، علائم، تشخیص، درمان، راه کارهای پیشگیری و توصیه برای زنان باردار و نحوه ارزیابی آن ها و جنین پرداخته شده است. بحث و نتیجه گیری: مقاله حاضر راه های انتقال، بستر مناسب رشد و انتشار ویروس زیکا را در کشوهای مختلف و از جمله کشورمان مورد بررسی قرار داده و با توجه به افزایش مسافرت به برزیل و شیوع این ویروس و همگام شدن با جامعه جهانی در پیشگیری از انتشار ویروس زیکا به مسئولین محترم پیشنهاد می گردد در پایانه های هوایی کشور آزمایشگاه های سیار تهیه نمایند و از مسافرانی که از این مناطق به کشور باز می گردند معاینات پزشکی و غربالگری انجام شود تا با مشکل بهداشتی دیگری در کشورمان مواجه نشویم و سخن آخر، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!