تاثیر هشت هفته تمرین تداومی و تناوبی شدید بر بیان ژن های cTnT و cTnI بافت قلب موش صحرایی نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تروپونین قلبی I (cTnI) و T (cTnT) پروتئین های تنظیمی هستند که بخشی از دستگاه انقباضی سلول های قلبی را تشکیل داده و ابزار حساس و ویژه ای برای شناخت نکروز سلول های قلبی هستند. هدف از این تحقیق، تعیین تاثیر هشت هفته تمرین تداومی و تناوبی شدید بر بیان ژن cTnT و cTnI در بافت قلب موش های صحرایی نر ویستار بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 18 سر موش آزمایشگاهی نژاد ویستار با میانگین وزن بدن 12±263 گرم به مدت هشت هفته در قالب سه گروه کنترل، تمرین استقامتی تداومی (پنج جلسه در هفته با شدت 70% بیشینه) و تمرین تناوبی شدید (سه جلسه در هفته با شدت 90 تا 110% سرعت بیشینه) در شرایط استاندارد مورد مطالعه قرار گرفتند. بیان ژن cTnT و cTnI به وسیله تکنیک Real time–PCR سنجش و پس از کمی سازی مقادیر بیان ژن با استفاده از فرمول 2-∆∆CT با روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0p≤ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
تفاوت معناداری در مقدار cTnT بین گروه کنترل و تمرین استقامتی تداومی (001/0p=) و گروه های کنترل و تمرین تناوبی شدید (001/0p=) وجود داشت. بیان cTnT در گروه تمرین تناوبی شدید بالاتر از گروه تمرین استقامتی بود (021/0p=). همچنین، نتایج نشان داد که بین میانگین بیان ژن cTnI در گروه های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد (523/0p=).
بحث و
نتیجه گیری
با توجه به یافته های تحقیق حاضر به نظر می رسد هشت هفته تمرین تناوبی شدید و استقامتی تداومی می تواند پاسخ cTnT را کاهش دهد که می تواند ناشی از کاهش فشارهای همودینامیکی و فیزیولوژیکی بر قلب باشد. این تغییرات در برخی موارد با کاهش آسیب قلبی همراه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1911591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!