تاثیر سازوکارهای حاکمیت و راهبری سازمانی بر نرخ موثر منابع مالیاتی با توجه به نقش چرخه عمر و میزان نقدشوندگی دارایی ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نرخ موثر منابع مالیاتی از سنجه های اثربخشی نظام مالیاتی است و هدف این پژوهش، بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی، چرخه عمر و نقدشوندگی بر نرخ موثر مالیاتی شرکت ها است. روش شناسی: این پژوهش، کاربردی، توصیفی از نوع هم بستگی است. در این پژوهش، نرخ موثر منابع مالیاتی متغیر وابسته است که توسط سنجه های مختلف حاکمیت شرکتی به عنوان متغیرهای مستقل پیش بینی می شود. این سنجه ها عبارتند از درصد اعضای غیر موظف هیئت مدیره، درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی، وجود یا عدم وجود حسابرسان داخلی در شرکت و درصد مالکیت مدیریتی. هم چنین نقش متغیرهای چرخه عمر و نقدشوندگی دارایی ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 94- 1390 است؛ از این شرکت ها 100 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند که با استفاده از مدل رگرسیونی مقطعی –زمانی (داده های تابلویی) با اثرات ثابت و با استفاده از نرم افزار E-views آزمون شده اند.
یافته ها
یافته ها، رابطه مثبت و معنی داری بین متغیرهای درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی وجود حسابرس داخلی، چرخه عمر و نقدشوندگی دارایی و رابطه منفی و معنادار بین مالکیت مدیریتی و نرخ موثر مالیاتی نشان می دهند؛ ولی تاثیر درصد اعضای غیر موظف هیئت مدیره بر نرخ موثر مالیاتی معنی دار نیست.
نتیجه گیری
مقامات مالیاتی برای پیش بینی نرخ موثر منابع مالیاتی هر شرکت به درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی، وجود حسابرسان داخلی، چرخه عمر و نقدشوندگی دارایی ها توجه ویژه کنند؛ چرا که این متغیرها تاثیر معناداری را نشان داده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1911779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!