تاثیر هشت هفته تمرین پرش- فرود بر فعالیت فیدفورواردی و فیدبکی برخی عضلات منتخب تنه و اندام تحتانی و عملکرد اندام تحتانی زنان فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
پرش و فرود از ویژگی های اکثر ورزش ها و از مکانیسم های اصلی آسیب لیگامان صلیبی قدامی محسوب می شود. محققان عقیده دارند طراحی تمرینات پیشگیرانه مکانیسم محور احتمالا بتواند اثرگذاری بهتری به همراه داشته باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات پرش- فرود بر فعالیت فیدفورواردی و فیدبکی برخی عضلات منتخب تنه و اندام تحتانی و عملکرد حرکتی زنان فعال بود.
روش کار
در این تحقیق نیمه تجربی، 25 زن فعال 18 تا 26 ساله شرکت کردند. جهت بررسی فعالیت الکتریکی عضلات (عضلات همسترینگ، کوادریسپس و گلوتئوس مدیوس و ماگزیموس در فرود از روی پله) و عملکرد حرکتی به ترتیب از دستگاه الکترومیوگرافی سطحی مدل ME6000 و آزمون لی سه گانه استفاده شد. بعد از انجام پیش آزمون، آزمودنی های گروه تجربی تحت برنامه تمرینی هشت هفته ای پرش- فرود پیشرونده هرینگتون و همکاران قرار گرفتند. بعد از انجام تمرینات، پس آزمون الکترومایوگرافی و عملکرد حرکتی مانند پیش آزمون انجام شده و داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که تمرینات پرش- فرود منجر به ایجاد تغییرات معنادار در نمرات فعالیت فیدفورواردی و فیدبکی [واستوس مدیالیس (002/0=فیدفورواردیP،001/0=فیدبکیP) ، واستوس لترالیس (001/0=فیدفورواردیP،021/0=فیدبکیP) ، رکتوس فموریس (004/0=فیدفورواردیP،001/0=فیدبکیP) ، مدیال همسترینگ (001/0=فیدفورواردیP،001/0=فیدبکیP) ، لترال همسترینگ (001/0=فیدفورواردیP، 034/0=فیدبکیP) ، گلوتئوس مدیوس (001/0=فیدفورواردیP، 001/0=فیدبکیP) و گلوتئوس ماگزیموس (001/0=فیدفورواردیP، 001/0=فیدبکیP) ] و عملکرد حرکتی (001/0=P) گروه تجربی از پیش آزمون به پس آزمون می شود در حالی که تفاوت در گروه کنترل معنادار نبود.
نتیجه گیری
تمرینات پرش-فرود با تعدیل و بهینه کردن میزان فعالیت عضلات ثبات دهنده زانو، و از طرفی دیگر بهبود عملکرد حرکتی افراد احتمالا می توانند نقش مهمی در کاهش آسیب دیدگی ACL در زنان فعال داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!