تاثیر مدیریت دانش بر شاخص های فنی عمردهی انقلابی به تجهیزات در نداجا با تاکید بر نقش آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش یک نیروی تجهیزات محور است و تجهیزات پیچیده و گران قیمتی دارد، لازم است عواملی را که می توانند منجر به عمردهی انقلابی به این تجهیزات شوند شناسایی و از آنها در تدوین برنامه های آموزشی مرتبط استفاده کرد. در همین راستا هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت دانش بر شاخص های فنی عمردهی انقلابی به تجهیزات در نداجاست.
سه شاخص فنی برای عمردهی انقلابی به تجهیزات تعریف گردید که شامل کاربری صحیح و استفاده مناسب از تجهیزات؛ تعمیر و نگهداری صحیح و مناسب تجهیزات؛ و بهینه سازی، به روزرسانی و ارتقاء تجهیزات می باشد. مدیریت دانش نیز براساس مدل هیکس با چهار مولفه خلق دانش، ذخیره دانش، اشتراک و تسهیم دانش، و استفاده و به کارگیری دانش در نظر گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش معاونان، فرماندهان، مدیران و افسران فنی ستاد نداجا و مناطق یکم، دوم، سوم و چهارم هستند که بر اساس روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای 122 پرسشنامه توسط آنها تکمیل گردید. برای جمع آوری داده ها پرسش نامه ای حاوی 32 پرسش طراحی که 17 پرسش آن مربوط به مدیریت دانش و 15 پرسش آن مربوط به شاخص ها و مولفه های مختلف عمردهی انقلابی به تجهیزات بود. در این تحقیق که از جنبه هدف کاربردی و از جنبه ماهیت توصیفی- پیمایشی است برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که پیاده سازی مدیریت دانش بر عمردهی انقلابی به تجهیزات در نیروی دریایی ارتش تاثیر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!