پیش بینی پرتاب سنگ ناشی از آتشباری با استفاده از تکنیک درختی M5P

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پرتاب سنگ یکی از مسائل بحرانی عملیات آتشباری در معادن روباز است که به شدت ایمنی پرسنل و تجهیزات را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از راه های کاهش ریسک حوادث ناشی از پرتاب سنگ، پیش بینی دقیق آن است. طی سالیان گذشته با استفاده از روش های هوش مصنوعی، مدل های تجربی بسیاری برای پیش بینی پرتاب سنگ توسعه داده شده است. اغلب این مدل ها شفاف و قابل فهم نبوده و در آنها ارتباط بین پارامترهای ورودی و خروجی به وضوح نشان داده نشده است. هدف از این مقاله ارائه مدلی صریح و قابل فهم برای پیش بینی پرتاب سنگ است. برای این منظور از تکنیک M5P استفاده و به کمک آن ساختاری درخت مانند برای تخمین فاصله پرتاب سنگ ارائه شده است. در این مدل پرتاب سنگ بر اساس یک سری معادله های خطی پیش بینی می شود، از این رو استفاده از آن بسیار ساده است. به منظور آموزش و آزمایش مدل درختی پیشنهادی، داده های آتشباری معدن مس سونگون به کار گرفته شده است. در این مدل فاصله پرتاب سنگ با استفاده از مهم ترین پارامترهای قابل کنترل آتشباری یعنی بار سنگ، فاصله داری چال ها، طول گل گذاری، طول چال، قطر چال، خرج ویژه و متوسط خرج در هر چال تخمین زده می شود. دقت و کارایی مدل پیشنهادی با استفاده از شاخص های آماری R2، VAF و RMSEمورد ارزیابی قرار گرفت. مقدار این شاخص ها به ترتیب 1/92 درصد، 92 درصد و 9/3 به دست آمدند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تکنیک درختی M5P ابزاری مفید و قدرتمند برای پیش بینی پرتاب سنگ است. همچنین، نتایج نشان داد که بار سنگ و قطر چال به ترتیب با اهمیت ترین و کم اهمیت ترین پارامترها در پیش بینی پرتاب سنگ هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!