تهیه و ارزیابی ویژگی های نانوذرات پلی لاکتیک-کو-گلیکولیک اسید حامل عصاره سلول توموری و Poly-IC و بررسی اثرات ضد توموری آن در مدل موشی سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف: ایمونوتراپی سرطان علیرغم مزایای فراوان آن، همچنان با چالش های متعددی مواجه است. نانوذرات، سیستم های تحویل دارویی هستند که احتمالا بتوانند بر این چالش ها غلبه کنند. هدف از پژوهش حاضر، تولید واکسن نانوذرات حاوی عصاره سلول توموری و Poly-IC با خصوصیات مطلوب و بررسی اثرات نانوذرات حاصل در درمان سرطان پستان در مدل موشی می باشد. مواد و روش کار: نانوذرات با استفاده از روش امولسیون دوگانه-تبخیرحلال و پلی وینیل الکل به عنوان سورفاکتانت تهیه شدند. اثرات وزن مولکولی و درصد هیدرولیز سورفاکتانت، بر روی اندازه ذرات، شاخص پراکندگی، کارایی انکپسولاسیون و درصد سورفاکتانت باقیمانده موردبررسی قرار گرفت. به منظور القاء تومور پستان در موش ها از رده سلولی 4T1 استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی واکسن، میزان رشد تومور، فعالیت تکثیری سلول های طحالی به روش MTT و پاسخ ازدیاد حساسیت تاخیری (DTH) موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از پلی وینیل الکل با وزن مولکولی 23-13 کیلو دالتون و درصد هیدرولیز 89-87درصد باعث تولید نانوذرات با ویژگی های مطلوب می شود. اگرچه تزریق نانوذرات حاوی عصاره سلول توموری با یا بدون Poly-IC به موش های مبتلا به تومور باعث کاهش معنی دار رشد تومور، افزایش میزان تکثیر لنفوسیت های طحالی و افزایش پاسخ ازدیاد حساسیت تاخیری در این دو گروه شد. اما این تغییرات در گروه دریافت کننده نانوذرات حاوی عصاره سلول توموری با Poly-IC بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان داد که انکپسولاسیون هم زمان عصاره سلول توموری و Poly-IC در یک نانوذره، با توجه به اثرات Poly-IC بر روی بلوغ و عملکرد سلول های دندریتیک، باعث تقویت پاسخ های ایمنی ضدتوموری شده و می تواند به عنوان یک راهکار درمانی موثر در درمان سرطان پستان مطرح شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
569 تا 589
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!