بررسی اثر افق سرمایه گذاری بر تناوب بهینه متوازن سازی مجدد پرتفویی از سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با فرض مجاز بودن فروش استقراضی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در استراتژی فعالانه متوازن سازی که از آن با نام استراتژی بهینه لگاریتمی نیز یاد می شود، فرآیند متوازن سازی به صورت پیوسته زمان اجرا شده تا تابع مطلوبیت سرمایه گذار نوعی در بیشترین مقدار ممکن خود قرار داشته باشد. اما پیاده سازی این استراتژی از نظر وجود هزینه زیاد معاملات، عملا توجیه ناپذیر و غیرممکن است. در این پژوهش، به دنبال معرفی استراتژی دیگری هستیم که بتوان با استفاده از پارامترهای مدل استراتژی فعالانه اما با تناوب های متوازن سازی کمتر، مطلوبیتی برابر یا بیشتر از این استراتژی به دست آورد. از طرفی افق سرمایه گذاری نیز عاملی تاثیرگذار در این موضوع است و با تغییر افق سرمایه گذاری مقدار تناوب بهینه نیز تغییر خواهد کرد. هدف این پژوهش یافتن بهترین تناوب متوازن سازی از میان تمامی تناوب های موجود در یک افق سرمایه گذاری معین است. به این منظور پس از معرفی استراتژی های مختلف متوازن سازی به بیان استراتژی نیمه فعالانه و تناوب بهینه در آن به صورت تابعی از افق سرمایه گذاری پرداخته و نتایج حاصل را بر روی پرتفویی از سهام بورس اوراق بهادار پیاده سازی خواهیم کرد. پیاده سازی این مدل با نادیده گرفتن محدودیت فروش استقراضی در بازار سرمایه ایران انجام شده است. نتایج نشان داد که تناوب های بهینه متفاوتی به ازای افق های سرمایه گذاری مختلف وجود داشته و حساسیت در انتخاب این تناوب برای افق های زمانی کوتاه تر، نسبت به افق های زمانی بلندتر، بیشتر خواهد بود. همچنین، انتخاب این تناوب و بکارگیری آن در استراتژی نیمه فعالانه، مطلوبیت بیشتری را برای سرمایه گذار نسبت به استراتژی فعلانه به همراه خواهد داشت.


زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1915446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!