بررسی آزمایشگاهی آب شستگی موضعی در پایین دست سازه کنترل تراز بستر سطح شیب دار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حفظ تراز بستر رودخانه به ویژه در بازه هایی که شیب بستر به دلایل مختلف از جمله برداشت شن و ماسه دچار افزایش ناگهانی شده است، از منظر حفاظت رودخانه اهمیت زیادی دارد. از جمله سازه های محیط زیست دوست که برای تثبیت بستر و دیواره های رودخانه کاربرد زیادی دارد، سازه های کنترل تراز بستر سطح شیب دار هستند. از پارامترهای مهم در طراحی این سازه ها، آگاهی از مقدار ابعاد گودال آب شستگی در پایین دست آنها می باشد. در تحقیق حاضر، تاثیر پارامترهای مختلف هندسی و هیدرولیکی بر عمق حداکثر آب شستگی پایین دست سازه کنترل تراز بستر سطح شیب دار به صورت آزمایشگاهی بررسی شده است. آزمایش هایی برای شیب های کارگذاری سطح شیب دار 14، 20 و 33 درصد، دبی های واحد عرض 5/45-4/28 لیتر بر ثانیه بر متر، عمق های پایاب yc 6-5/3 و اندازه زبری های 4 تا 10 میلی متر اجرا گردید. تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده نشان می دهد که در شیب کارگذاری سطح شیب دار 33 درصد، عمق پایاب رابطه مستقیم با افزایش عمق حداکثر آب شستگی دارد به طوری که با افزایش عمق پایاب از yc5/4 به yc6، عمق حداکثر آب شستگی در دامنه دبی ها و زبری های حداقل و حداکثر، به طور متوسط 13 درصد افزایش می یابد. با کاهش شیب سطح شیب دار به 20 و 14 درصد، افزایش عمق پایاب رابطه معکوس با عمق حداکثر آب شستگی خواهد داشت به گونه ای که با افزایش عمق پایاب از yc 5/3 به yc 5/4، مقدار عمق حداکثر آب شستگی به طور متوسط در هر یک از شیب های مذکور 9 و 25 درصد کاهش می یابد. مقایسه نتایج به دست آمده حاکی از آن است که افزایش اندازه زبری در دامنه دبی ها و عمق های پایاب مختلف، منجر به کاهش حداکثر عمق آب شستگی به میزان متوسط 21-5 درصد در دامنه زبری های حداقل و حداکثر می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1916928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!