بررسی روایی و پایایی پرسشنامه دالی (Index Load Activity Driver: DALI) به منظور سنجش بارکار فکری در ارتباط با رانندگان یکی از شرکت های تولیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه در مطالعات ارگونومی اهمیت بار کاری ذهنی بیشتر نمایان گردیده است. از آنجا که بار کاری جزء شرایط ناایمن می باشد، می تواند زمینه ساز بروز حادثه باشد. فلذا کمی سازی آن در مشاغل مختلف اهمیت بالایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه دالی جهت سنجش بار کاری ذهنی رانندگان انجام گردیده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر مقطعی و توصیفی-تحلیلی می باشد. کلیه رانندگان اتوبوس شاغل در یکی از شرکت های تولیدی (100 نفر) وارد مطالعه حاضر گردیدند. به منظور سنجش روایی از نظر متخصصان دانشگاهی و همچنین افراد صف (Lay expert) استفاده گردید. جهت سنجش پایایی پرسشنامه 10 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه انتخاب شده و برای بررسی پایایی از تست آلفای کرونباخ و آزمون همبستگی درون خوشه ایاستفاده گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 18 استفاده گردید.
یافته ها
میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان 50/8 (8/29) سال و میانگین (انحراف معیار) سابقه کاری در میان رانندگان 18/22 (6/22) سال به دست آمد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ تمامی فاکتور های تاثیرگذار در پرسشنامه بالای 0/7 بدست آمد و همچنین ضریب همبستگی درون خوشه ایپرسشنامه از طریق تست باز آزمایی در تمامی فاکتورهای تاثیر گذار به فاکتور تداخل که در حد متوسط بود، بالای 0/7 شد که این مقادیر در حد مطلوبی می باشند.
نتیجه گیری
با توجه به این که شاخص های روایی و پایایی پرسشنامه همگی در حد مطلوبی گزارش گردید، می توان از پرسشنامه دالی (DALI) به عنوان پرسشنامه روا و پایا در ایران، جهت بررسی و اندازه گیری بارکاری ذهنی رانندگان استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!