واکاوی ادراک روستاییان از پیامدهای جابه جایی سکونتگاهی: مطالعه ای قوم نگارانه در روستای سرخه گاو، شهرستان هریس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جابه جایی سکونتگاهی پدیده ای است که ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و دارای پیامدهای چند بعدی و گاه پیچیده است. شناسایی چنین پیامدهایی می تواند نقش چشمگیری در برنامه ریزی و هدایت فرآیندهای جابه جایی داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف اصلی واکاوی ادراک اهالی روستای سرخه گاو از پیامدهای جابه جایی سکونتگاهی انجام شد. طرح پژوهش با استفاده از رویکرد قوم نگاری انتقادی هدایت شد. مشارکت کنندگان شامل تمامی اهالی روستای سرخه گاو بودند که تجارب مشترکی در خصوص جابه جایی سکونتگاهی داشتند. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، درخت مشکل، مشاهده و نقشه های اجتماعی صورت گرفت. انتخاب مشارکت کنندگان به صورت کاملا هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد که فوریت فرآیند جابه جایی در روستای سرخه گاو منجر به نادیده گرفتن فرآیندهای برنامه ریزی مشارکتی شده و بدین ترتیب برخی از ملاحظات کالبدی خانه ها در انطباق با شرایط جوی و اجتماعی مد نظر قرار نگرفته است. یافته ها نشان می دهد که دیدگاه فنی صرف در خصوص فرآیند جابه جایی روستای سرخه گاو نه تنها سبب بروز پیامدهای نامطلوب کالبدی و اجتماعی شده؛ بلکه برخی از پیامدهای مثبت جابه جایی نظیر استحکام خانه ها را کم اهمیت جلوه داده است. به طور کلی، شواهد نشان داد که پیامدهای اجتماعی-اقتصادی جابه جایی سکونتگاهی در روستای سرخه گاو به طور فزاینده ای از پیامدهای کالبدی نشات می گیرد. زیرا ساختارهای کالبدی با مناسبات اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی منطقه تطابق چندانی نداشته و تجارب پیشین ساکنین را برنمی تابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
527 تا 544
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!