تاثیر مدیریت استرس بر افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان پرستاری در اولین تجربه ی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دانشجویان پرستاری در معرض استرس های گوناگون از جمله مسائل آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند که می تواند در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب داشته باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت استرس بر میزان افسردگی، اضطراب و استرس در اولین تجربه بالینی دانشجویان پرستاری است.
روش کار
مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده است. دانشجویان ورودی مهرماه به عنوان گروه کنترل و دانشجویان ورودی بهمن به عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شدند. مجموع دانشجویان مشارکت کننده در پژوهش 48 نفر بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. گروه آزمون، مداخله (آموزش مدیریت استرس، 4 ساعت طی 2 روز) را دریافت نمودند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. میزان افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه، 4 روز قبل از کارآموزی و بعد از پایان کارآموزی با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس 21 (DASS 21) بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 21 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی، من-ویتنی و ویلکاکسون انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، میانگین نمره اضطراب و افسردگی پس از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار آماری نداشت (به ترتیب با 492/0 = p و 057/0 = p). اما میانگین نمره استرس پس از مداخله در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافت (به ترتیب 4/5 ± 0/6 و 12/11 ± 08/13 با 008/0 p =).
نتیجه گیری
نتایج حاکی از اثربخشی برگزاری مدیریت استرس بر میزان استرس دانشجویان می باشد. پیشنهاد می شود که قبل و حین آموزش بالینی، برنامه های مدیریت استرس برای دانشجویان درنظرگرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!