مقایسه ی تاثیر کلسیم هیدروکساید و ژل کلرهگزیدین 2درصد بر میزان آلودگی باکتریایی فضای پست (کارآزمایی بالینی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مهمترین نگرانی ها پس ازتهیه ی فضای پست امکان آلودگی باکتریال این فضا بخصوص تا زمان قرار گرفتن پست و اثر آن بر کاهش موفقیت کلی درمان و بروز عفونت های دندانی میباشد. لذا هدف از این مطالعه مقایسه ی تاثیر کلسیم هیدروکساید و ژل کلرهگزیدین 2% بر میزان آلودگی باکتریایی فضای پست بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی یک سوکور انجام شد. 45 دندان قدامی ماگزیلاری از 23 بیمار که با معیار های ورود این مطالعه تطابق داشتند وارد شدند. پس از تهیه حفره دسترسی و تعیین طول ،آماده سازی کانال با فایل روتاری Mtwo تا 06/0/35 انجام گردید. بین فایل ها از هیپوکلریت سدیم به عنوان ماده شستشو استفاده گردید. در نهایت EDTA برای برداشت لایه اسمیر بکار برده شد. کانال ها با تکنیک تراکم جانبی با سیلر AH26 پر گردیدند. پس از تهیه ی فضای پست، اولین نمونه میکروبی گرفته شد. سپس نمونه ها به صورت تصادفی به گروه آزمایشی اول کلسیم هیدروکساید،گروه آزمایشی دوم: ژل کلرهگزیدین 2% و گروه کنترل: فاقد داروی داخل کانال تقسیم شدند. این مواد به وسیله ی لنتولو بداخل کانال برده شده و سپس دندان ها با (Cavisol) پانسمان گردیدند و پس از دو هفته بعد از خارج کردن و خنثی سازی دارو های داخل کانال ،نمونه گیری دوم از کانال ها انجام پذیرفت. سپس میزان تغییرات CFU باکتری های S. mutans و E. faecalis مقایسه گردید. از آزمون کروسکال والیس برای ارزیابی بین گروه ها استفاده گردید. همچنین از آزمون TAMHANE برای مقایسه ی دو به دو گروه ها استفاده شد.
یافته ها
در گروه کنترل میزان باکتری S. mutans بعد از دو هفته به میزان 21 درصد افزایش و در گروه کلسیم هیدروکساید میزان این باکتری ها 34 درصد کاهش و در گروه کلرهگزیدین نیز به میزان17 درصد کاهش داشت. در مورد باکتری E. faecalis در گروه کنترل بعد از دو هفته به میزان 400 درصد افزایش، در گروه کلسیم هیدروکساید 35 % کاهش و در گروه کلرهگزیدین نیز به میزان 98 درصد کاهش باکتری ها مشاهده گردید (0/001 P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که کلسیم هیدروکساید در کنترل میزان باکتری استرپتوکوک موتانس و کلرهگزیدین در کنترل میزان باکتری انتروکوک فوکالیس در فضای پست داخل کانال دندانی اثر گذاری بیشتری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
190 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!