تاثیر طوفان های گرد و غباری بر کیفیت میکروبی هوا در شهر اهواز و منشا یابی آن با استفاده از مدل سازی عددی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ذرات معلق موجود در هوا شاخص مهمی در کیفیت هوای خارجی است. غلظت های بالای این ذرات منجر به بسیاری از مشکلات بهداشتی می شود. تماس با آلودگی ناشی از هواویزهای زیستی تقریبا در زندگی شهری در سراسر جهان اجتناب ناپذیر است. حضور میکروارگانیسم های بیماری زا در ذرات گرد و غبار منجر به بیماری های دستگاه تنفسی، آسم و ذات الریه می شود. جمعیت میکروبی موجود در ذرات گرد و غبار در روزهای عادی و روزهای غباری و نیز تطابق بین افزایش ذرات PM10 و افزایش جمعیت میکروبی در این تحقیق بررسی شده است.
مواد و روش ها
نمونه برداری توسط نمونه بردار میکروبی هوا 1 و در ارتفاع 5/1 الی 2 متری از سطح زمین با جریان L/min3/14 و به مدت 5 دقیقه انجام شد. شناسایی جمعیت میکروبی با رقیق سازی های متوالی تا 5-10 از نمونه های گردوخاک در سرم فیزیولوژیک و کشت در محیط های کشت مربوطه و به مدت 5-3 روز در دمای محیطی C 2±25 گرمخانه گذرای انجام شد. نتایج و بحث: در طوفان های غباری بر فراز شهر اهواز در فصول گرم (فروردین الی شهریورماه) سال 1390 هر نوع افزایش در غلظت ذرات PM10 حاضر در هوا در تطابق با افزایش غلظت باکتریایی و قارچی بوده است. در ماه های خرداد، تیر و مرداد سال 1390 غلظت ذرات PM10 به طور مداوم بیشتر از حد استاندارد بوده است. افزایش غلظت باکتریایی در شهر اهواز به دلیل طوفان های غباری در روزهای غباری 5 برابر و غلظت قارچی نیز در روزهای غباری 7/1 برابر روزهای عادی افزایش یافته است. در روزهای غباری غلظت میکروارگانیسم های غالب با افزایش مواجه بوده است و باکتری غالب باسیلوس 45% جمعیت کل باکتریایی و قارچ غالب آسپرژیلوس 44% جمعیت کل قارچی را در ذرات گرد و غبار شامل می شود. نتایج حاصل افزایش جمعیت میکروبی حاضر در ذرات گرد و غبار در روزهای غباری را نشان می دهد. هر نوع افزایش در جمعیت میکروبی حاضر در ذرات گرد و غبار می تواند منجر به تاثیرات منفی بر سلامتی انسان شود.
نتیجه گیری
با بررسی روند تغییرات سالیانه و فصلی پارامترهای هواشناسی و استفاده از نرم افزار HYSPLIT می توان دریافت که منشا احتمالی این ذرات در شهر اهواز، کشورهای همسایه در جنوب غرب ایران به ویژه مناطق شمال غرب کشور عراق و شرق کشور سوریه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!