بررسی آلودگی فلزهای سنگین (Cd, Cu, Zn, Pb, Ni, Cr) در آب و جلبک قهوه ای Polycladia indica ساحل های شمالی دریای مکران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
اکوسیستم های آبی به ویژه دریاها و خط های ساحلی آن ها در معرض آلودگی های محیط زیستی مختلفی نظیر ترکیب های آلی و فلز های سنگین هستند که در اثر فعالیت های طبیعی و بیشتر در اثر فعالیت های انسانی به محیط های آبی راه می یابند. این تحقیق، با هدف بررسی میزان تجمع غلظت فلز های سنگین در آب و جلبک Polycladia indica به عنوان شاخص زیستی در ساحل های شمالی دریای مکران و مقایسه غلظت آن ها با استانداردهای جهانی و پژوهش های قبلی صورت گرفته، انجام شده است.
مواد و روش ها
بدین منظور میزان جمع شدن فلز های سنگین (Cd, Cu, Zn, Pb, Ni, Cr) در نمونه های آب و جلبک قهوه ای P. indica در ده ایستگاه در طول ساحل های شمالی دریای مکران در پاییز 1396 بررسی شد. نمونه های جمع آوری شده به آزمایشگاه منتقل و فلز های سنگین توسط دستگاه جذب اتمی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج و بحث: در نمونه های جلبک در کل ایستگاه ها عنصر روی دارای بیشترین میزان و فلز های کروم،نیکل، مس،سرب، کادمیوم در رتبه های بعدی قرار داشتند. غلظت کروم در کل ایستگاه ها در نمونه های آب دارای بیشترین میزان، و فلز های روی، نیکل،مس، سرب، کادمیوم در رتبه های بعدی قرار داشتند. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه تفاوت های معنی داری را ازنظر غلظت فلز ها میان ایستگاه های نمونه برداری نشان داد (05/0P<). غلظت فلز های سنگین در نمونه های آب دارای میانگین پایین تری نسبت به استانداردهای جهانی بودند. همبستگی بالای بین فلز های سنگین نشان دهنده نبود تنوع منبع های آلودگی در ساحل های شمالی دریای مکران و یکنواختی ترکیب ژئوشیمیایی واحدهای زمین شناسی ساحلی منطقه در ایستگاه های نمونه برداری است.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی بیانگر تمایل بالای این گونه جلبک در جذب فلز های سنگین هست که به همین دلیل می توان این گونه را به عنوان شاخص زیستی آلاینده های فلز های سنگین در ساحل های شمالی دریای مکران معرفی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!