شبکه عصبی پیچشی با پنجره های قابل تطبیق برای بازشناسی گفتار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در حالی که سامانه های بازشناسی گفتار به طور پیوسته در حال ارتقا می باشند و شاهد استفاده گسترده از آن ها می باشیم، اما دقت این سامانه ها فاصله زیادی نسبت به توان بازشناسی انسان دارد و در شرایط ناسازگار این فاصله افزایش می یابد. یکی از علل اصلی این مسئله تغییرات زیاد سیگنال گفتار است. در سال های اخیر، استفاده از شبکه های عصبی عمیق در ترکیب با مدل مخفی مارکف، موفقیت های قابل توجهی در حوزه پردازش گفتار داشته است. این مقاله به دنبال مدل کردن بهتر گفتار با استفاده از تغییر ساختار در شبکه عصبی پیچشی عمیق است؛ به نحوی که با تنوعات بیان گویندگان در سیگنال گفتار منطبق تر شود. در این راه، مدل های موجود و انجام استنتاج بر روی آن ها را بهبود و گسترش خواهیم داد. در این مقاله با ارائه شبکه پیچشی عمیق با پنجره های قابل تطبیق سامانه بازشناسی گفتار را نسبت به تفاوت بیان در بین گویندگان و تفاوت در بیان های یک گوینده مقاوم خواهیم کرد. تحلیل ها و نتایج آزمایش های صورت گرفته بر روی دادگان گفتار فارس دات و TIMIT نشان داد که روش پیشنهادی خطای مطلق بازشناسی واج را نسبت به شبکه پیچشی عمیق به ترتیب به میزان 2/1 و 1/1 درصد کاهش می دهد که این مقدار در مسئله بازشناسی گفتار مقدار قابل توجهی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!