اثر رنگ بروموکروزول گرین بر فعالیت های تخمیری میکروارگانیسم های شکمبه و حذف آن از آب با استفاده از خاکستر پوست خربزه و بنتونیت سدیم فرآوری شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آزمایشی با هدف بررسی دو جاذب خاکستر تهیه شده از پوست خربزه و بنتونیت سدیم فرآوری شده در حذف رنگ بروموکروزول گرین به عنوان یک منبع آلوده کننده آبی در یک محیط کشت تهیه شده از میکروارگانیسم های شکمبه و بزاق مصنوعی انجام شد. از بروموکروزول گرین در سه سطح (صفر، 5 و 10 پی پی ام) همراه با بنتونیت سدیم یا خاکستر پوست خربزه هر کدام در سه سطح (0، 4 و 8 میلی گرم) به صورت فاکتوریل 3×2×3 و با پایه کاملا تصادفی در محیط کشت، استفاده شد. برخی از فراسنجه های تخمیری در محیط کشت برآورد گردید و اثر جاذب ها در حذف رنگ بروموکروزول گرین اضافه شده به آب در زمان های 3 و 24 ساعت، نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. افزودن هر دو جاذب منجر به حذف کارآمد رنگ از آب (به ویژه سطح چهار درصد خاکستر پوست خربزه) شد. افزایش رنگ از صفر به 5 پی پی ام، منجر به افزایش معنی دار پتانسیل تولید گاز و تولید تجمعی گاز در زمان های 12، 24 و 48 ساعت انکوباسیون، انرژی قابل متابولیسم، اسیدهای چرب کوتاه زنجیر، انرژی خالص شیردهی، بازده تولید پروتئین میکروبی و قابلیت هضم ماده آلی در مقایسه با تیمار شاهد شد (05/0>P) ، اما کلیه این فراسنجه ها در سطح 10 پی پی ام رنگ، کاهش معنی دار یافت. در مجموع، اضافه کردن دو جاذب به محیط کشت نه تنها مانع کاهش اثرات منفی رنگ (سطح 10 پی پی ام) بر فراسنجه های تخمیری نشد، بلکه منجر به کاهش برخی از این فراسنجه ها شد و به نظر می رسد میکروارگانیسم های شکمبه می توانند از بروموکروزول گرین (تا سطح 5 پی پی ام) در جهت بهبود فراسنجه های تخمیری بهره ببرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!