ارتباط بین سطح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D و کیفیت سیمن در مردان نورموزواسپرمی و الیگواستنوتراتوزواسپرمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویتامین D، دارای عملکردهای مختلفی در فیزیولوژی تولیدمثل انسان می‎باشد. نشان داده شده است که ویتامین D، در اسپرماتوژنز نقش داشته و هم چنین، کیفیت سیمن با میزان ویتامین D در مردان مرتبط می‎باشد.

هدف

ارزیابی ارتباط سطح 25-هیدروکسی ویتامین (-OHD25 D (در سرم با ویژگی های سیمن و عوامل تعیین کننده‎ی عملکرد اسپرم.

موارد و روش ها

افراد مورد مطالعه، براساس مشخصات سیمن، به دو گروه نورموزواسپرمی و الیگواستنوتراتوزواسپرمی تقسیم شدند. سطح سرمی ویتامین -OHD25 اندازه‎گیری شد. آپوپتوز اسپرم‎ها، پتانسیل غشای میتوکندری اسپرم و میزان گونه‎های آزاد اکسیژن (ROS) در سیمن مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

غلظت -OHD25 در سرم افراد نورموزواسپرمی و الیگواستنوتراتوزواسپرمی دارای اختلاف معناداری نبود. شکستگی DNA، میزان ROS سیمن و پتانسیل غشای میتوکندری اسپرم‎ها، اختلافی معنادار در بین افراد دو گروه نشان داد (0/05>p). اختلاف معناداری در مشخصات اصلی و عملکردی سیمن در گروه های مختلف بیماران که براساس غلظت -OHD25 تقسیم بندی شده، وجود نداشت. پس از گروه بندی افراد مورد مطالعه براساس غلظت -OHD25 و کیفیت سیمن (نورموزواسپرمی و الیگواستنوتراتوزواسپرمی) نیز اختلاف معناداری در پارامترهای مطالعه شده مشاهده نشد. با در نظر گرفتن همه افراد مورد مطالعه، تحرک اسپرم‎ها، دارای همبستگی مثبت با غلظت سرمی -OHD25 بود. علاوه براین، مورفولوژی طبیعی اسپرم در مردان نورموزواسپرمی، ارتباط مثبت و معناداری با -OHD25 سرم نشان داد.

نتیجه گیری

ویتامین D می‎تواند تحرک و مورفولوژی اسپرم‎ها را تحت تاثیر قرار دهد. پایین بودن میزان ویتامین D در سرم مردان، ممکن است باروری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و بنابراین، ارزیابی سطح سرمی ویتامین D در مردانی که اسپرموگرام غیرطبیعی دارند، بهتر است که مدنظر قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
689 تا 696
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!