مقایسه مکانیزم های دفاعی رشدیافته، رشدنایافته و روان رنجورانه در افراد عادی و جانباز

پیام:
چکیده:
اهداف: استرس ها و ترس های تجربه شده در جانبازان بر به کارگیری مکانیزم های دفاعی در آنان اثر می گذارد. هدف این پژوهش مقایسه مکانیزم های دفاعی رشدیافته، رشدنایافته و روان رنجورانه در افراد عادی و جانباز بود. ابزار و روش ها: در پژوهش علی مقایسه ای- پس رویدادی حاضر، جامعه آماری دربرگیرنده جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران در سال 1395 و افراد عادی بالای 25 سال ساکن شهر تهران بود. در این پژوهش 40 جانباز از آسایشگاه توانبخشی ثارالله، بیمارستان روان پزشکی صدر و نیایش و 40 فرد عادی از همسران دانشجویان زن مرکز شناختی- رفتاری با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. پرسش نامه سبک های دفاعی به عنوان ابزار پژوهش به کار برده شد و داده ها با نرم افزار SPSS 22 از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
یافته ها
با کنترل اثر سن، بین افراد عادی و جانباز در استفاده از انواع مکانیزم های دفاعی تفاوت معنی داری وجود داشت (0. 01p<). تفاوت میانگین نمرات استفاده از بعد رشدیافته و رشدنایافته مکانیزم های دفاعی در دو گروه جانبازان و افراد عادی معنی دار بود (0. 01p<) ، بدین صورت که جانبازان نسبت به افراد عادی از مکانیزم های دفاعی رشدنایافته، بیشتر و از مکانیزم های دفاعی رشدیافته، کمتر استفاده می کردند. میانگین نمرات مکانیزم های دفاعی روان رنجورانه در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (0. 05p>).
نتیجه گیری
جانبازان از مکانیزم های دفاعی رشدیافته کمتر و مکانیزم های دفاعی رشدنایافته بیشتری نسبت به افراد عادی استفاده می کنند، اما در به کارگیری مکانیزم های دفاعی روان رنجورانه تفاوتی ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!