شناسایی چالش های فنی به‎کارگیری ارزش‎ منصفانه در گزارشگری مالی ایران: با تاکید بر الزامات IFRS13

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با پذیرش کامل استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی، اندازه‎گیری و افشای ارزش منصفانه در گزارشگری مالی ایران فراگیرتر خواهد شد. هدف این پژوهش شناسایی چالش‎های فنی اندازه‎گیری و افشای ارزش منصفانه طبق چارچوب پیشنهاد شده در استاندارد بین‎المللی 13 و عوامل فنی زمینه‎ساز مقاومت در برابر گزارشگری مالی ارزش منصفانه‎محور از دیدگاه خبرگان حرفه حسابداری و حسابرسی در ایران است.

روش

پس از مطالعه مروری گسترده با رویکرد تحلیلی، چالش‎های فنی شناسایی شدند. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، مدل اولیه مقوله‎بندی چالش‎های فنی استخراج شد. از پرسش‎نامه‎های ساختاریافته مبتنی ‎بر منطق فازی، برای گردآوری دیدگاه خبرگان حرفه از سه گروه مختلف نظریه پردازان و استانداردگذاران (23 خبره) ، حسابرسان مستقل (29 خبره) و مدیران مالی (27 خبره) بهره برده شد. داده‎های پژوهش با استفاده از روش‎های دلفی فازی و تحلیل سلسله‎مراتبی فازی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‎ها

دیدگاه خبرگان حرفه در ایران نسبت به الگوی ارزش منصفانه مثبت است. اما، چالش‎های فنی شناسایی‎شده در خصوص اندازه‎گیری و افشای ارزش منصفانه موجب می‎شوند که پذیرش الگوی ارزش منصفانه و به‎کارگیری گسترده آن در عمل چالش‎انگیز شود. یافته‎ها نشان می‎دهد با وجود ارزیابی مثبت خبرگان حرفه از کمیت و کیفیت الزامات افشای استاندارد بین‎المللی 13، اثربخشی گزارشگری مالی مبتنی ‎بر ارزش منصفانه در ایران از بعد ارزیابی وظیفه مباشرت و کارایی آن از دیدگاه استفاده‎کنندگان از اطلاعات بحث‎برانگیز است. همچنین عدم رعایت برخی الزامات افشای استاندارد 13 امکان‎پذیر است که در کنار ضعف ضمانت‎های اجرایی در محیط گزارشگری مالی ایران می‎تواند بر اثربخشی استاندارد یاد شده و گزارشگری مالی ارزش منصفانه‎محور در ایران تاثیر منفی داشته باشد. البته، در خصوص الزامات افشایی که ممکن است در عمل رعایت نشوند و عوامل فنی زمینه‎ساز مقاومت، بین دو گروه اجرایی و گروه نظریه‎پردازان و استانداردگذاران اختلاف نظرهایی وجود دارد.

نتیجه‎گیری

استانداردگذاران و جوامع حرفه‎ای باید نسبت به چالش‎های فنی حسابداری مبتنی ‎بر ارزش منصفانه آگاه باشند و بسترهای مناسب و لازمی را برای گزارشگری مالی ارزش منصفانه‎محور با کیفیت و کارا و اثربخش بودن استاندارد بین‎المللی 13 در محیط گزارشگری مالی ایران فراهم کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 414
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!