تجربه سالمندان ایرانی تحت درمان با همودیالیز: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با افزایش جمعیت سالمندان و افزایش شیوع دیابت و فشارخون، نارسایی مزمن کلیه وابسته به دیالیز در سالمندان افزایش یافته است. با توجه به افزایش رشد سریع بیماران سالمند تحت درمان با همودیالیز، الگوی سنی این مشکل در بیشتر کشورها به سمت سالمندی گرایش یافته است. هدف از این مطالعه بررسی تجارب سالمندان تحت درمان با همودیالیز می باشد.
روش کار
این مطالعه با روش کیفی و از نوع پدیدار شناسی تفسیری ون منن به منظور تبیین و کشف تجربیات سالمندان از زندگی با همودیالیز صورت گرفته است. جمع آوری داده ها با توجه به معیارهای ورود با مصاحبه های عمیق و بدون ساختار از 9 سالمند تحت درمان با همودیالیز صورت گرفت. آنالیز داده ها بارویکرد تحلیل 6 مرحله ای ون منن انجام شد.
یافته ها
این مقاله حاصل یک مطالعه پدیدار شناسی انجام شده از کشف تجارب 9 سالمندتحت درمان با همودیالیز می باشد. تحلیل دادها با استفاده از روش پدیدار شناسی تفسیری ون منن نشان داد که تجارب سالمندان همودیالیزی از 7 درون مایه اصلی و 18 درون مایه فرعی تشکیل شده است. درون مایه های اصلی شامل همودیالیز التیام دهنده زندگی، همودیالیز شدن زندگی با دغدغه، احساسات متناقض، ایمان به خدا، بلاتکلیفی در زندگی، وابستگی و حمایت اجتماعی تشکیل شده است.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان دهنده تجارب سالمندان تحت درمان با همودیالیز می باشد. با توجه به این که کشور ایران در گذار جمعیت به سمت سالمندی می باشد و همچنین تعداد سالمندان تحت درمان با همودیالیز افزایش یافته است، دانستن این تجارب به متخصصین سالمندی و دیگر متخصصین مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا با دانش عمیق تر به برنامه ریزی راهبردی سالمندان بپردازند واسباب ارتقا سطح کیفی و کمی زندگی آنان را فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!