ارزیابی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و عملکردی پروتئین هیدرولیز شده حاصل از کنجاله ی پنبه دانه توسط آنزیم آلکالاز

پیام:
چکیده:
پپتیدهای زیست فعال از اتصال اسیدهای آمینه تشکیل شده اند و با پیوندهای کوالانسی به یکدیگر پیوند یافته اند. اگرچه برخی از این پپتیدها در فراورده های طبیعی به صورت آزاد هستند ولی تعداد زیادی از آن ها در ساختار پروتئینی اصلی پنهان شده اند و از طریق فرآیندهای آنزیمی آزاد می شوند. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و عملکردی پروتئین هیدرولیز شده حاصل از کنجاله ی پنبه دانه توسط آنزیم آلکالاز می باشد.
هیدرولیز آنزیمی توسط آنزیم آلکالاز در pH ثابت 8، بازه ی زمانی 2، 5/3 و 5 ساعت، دمای 45، 50 وCo 55 و نسبت آنزیم به سوبسترای 5/0، 5/1 و 2 درصد مورد بررسی قرار گرفت. بهینه سازی شرایط هیدرولیز آنزیمی توسط روش سطح پاسخ انجام شد و در شرایط بهینه برخی از ویژگی های پروتئین هیدرولیز شده شامل فعالیت آنتی اکسیدانی پروتئین های هیدرولیز شده ی حاصل از کنجاله پنبه دانه، مهار رادیکال آزادDPPH ، قدرت شلاته کنندگی یون آهن، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و قدرت احیا کنندگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که با درجه هیدرولیز %32، شرایط بهینه هیدرولیز برای پروتئین کنجاله ی پنبه دانه شامل زمان 5 ساعت، دمایCo 55 و نسبت آنزیم به سوبسترا %7/1 بوده است. در این شرایط، مقدار مهار رادیکال آزاد %69/62، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل 1/2 میلی مول آلفا توکوفرول بر میلی لیتر، قدرت احیا کنندگی 078/0 انگستروم و قدرت شلاته کنندگی برابر با %20/80 می باشد. پپتیدهای زیست فعال حاصل از کنجاله ی پنبه دانه دارای خواص فیزیکوشیمیایی و عملکردی سلامت بخش هستند. روش سطح پاسخ به صورت یک روش آسان، معتبر و در دسترس در بهینه سازی پروتئین هیدرولیز شده و در جهت دستیابی به ویژگی های مطلوب سلامت بخش مفید و موثر بود. از این رو استفاده از پروتئین های هیدرولیز شده ی پنبه دانه در برخی از فرمولاسیون های غذایی و دارویی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!