فعالیت ضدقارچی عصاره اتانولی بره موم علیه چند قارچ بیماریزای پس از برداشت

پیام:
نوع مقاله:
بررسی کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بره موم یکی از فرآورده های جانبی با ارزش زنبورعسل می باشد که زنبورهای کارگر با جمع آوری صمغ گیاهان و مخلوط کردن آن با آنزیم های خود، ماده ای چسبناک، موم مانند و معطر را تولید می کنند. برخی خواص بیولوژیکی از قبیل خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی برای این ماده به اثبات رسیده است. در این پژوهش، فعالیت مهار کنندگی عصاره اتانولی بره موم روی چهار قارچ بیماریزای پس از برداشت گیاهی شامل Aspergillus flavus (عامل کپک زرد پسته) ، Botrytis cinerea، A. tubingensis وCladosporium cladosporioides (قارچ های عامل پوسیدگی میوه انگور) بررسی شد. برای این منظور، ابتدا عصاره اتانولی بره موم در غلظت های 50، 100، 250، 500 و 1000 میکروگرم بر میلی لیتر به محیط کشت PDA افزوده شد. سپس دیسک میسلیومی جوان قارچی در مرکز محیط کشت حاوی عصاره، مایه زنی و میزان رشد آنها اندازه گیری و میزان درصد بازدارندگی عصاره تعیین شد. نتایج نشان داد که بین گونه های قارچی، غلظت های عصاره و همچنین برهمکنش بین گونه های قارچی و غلظت های مختلف آن تفاوت معنی داری (P≤0. 01) وجود دارد. گونه های قارچی، میزان حساسیت متفاوتی در مواجهه با غلظت مشخص از عصاره مزبور نشان دادند، ولی به طور کلی بیشترین درصد بازدارندگی در بیشترین غلظت مورد استفاده مشاهده شد. قارچ های A. tubengensis و C. cladosporioides به ترتیب با %88/80 و %11/79 بیشترین درصد بازدارندگی از رشد را در غلظت μg/L 1000 عصاره مزبور نشان دادند. با توجه به نتایج این تحقیق می توان گفت که بره موم به عنوان فرآورده ای طبیعی، پتانسیل ضدقارچی دارد و می توان پس از تحقیقات تکمیلی از آن برای مهار زیستی بیماری های پس از برداشت قارچی بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!