شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه (مورد مطالعه: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان)

پیام:
چکیده:
مراکز رشد یکی از ابزارهای رشد اقتصادی هستند که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تاسیس می شوند و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت های جدید را فراهم می کنند. امروزه مراکز رشد نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا می کنند. شناسایی و بررسی عوامل مختلفی که بر توسعه کارآفرینی و مراکز رشد موثر هستند، می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان برای ارتقای فعالیت های کارآفرینانه کمکی موثر باشد. تحقیق حاضر در پی شناسایی عوامل موثر بر توسعه مراکز رشد بوده و در این راستا 36 عامل را شناسایی نموده و آن ها را در شش دسته مشخصات عمومی شرکت، ویژگی های نیروی انسانی، زیرساخت ها، بازار و رقابت، مسائل مالی و عوامل محیطی طبقه بندی کرده است. جامعه آماری پژوهش را 6 تن از کارشناسان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان تشکیل می دهد. اولویت بندی 36 عامل با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه ای نشان دهنده آن است که پنج عامل مکانیزم های حمایتی (دولت و دانشگاه) ، وجود تیم های مشاوره ای باتجربه، ساختار سازمانی شرکت های مستقر در مراکز رشد، زمینه فعالیت این شرکت ها و سن آن ها از بالاترین اولویت ها برخوردار هستند و به عبارت دیگر بیشترین تاثیر را بر توسعه مراکز رشد دارا هستند. البته با توجه به این که در اولویت بندی این عوامل از نظر خبرگان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان بهره گرفته شده است، نمی توان به طور کامل آن را قابل تعمیم به سایر مراکز دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!