کاربرد توام پروتئازگیاهی بروملین و میدان الکترومغناطیس با فرکانس پایین((50 HZ بر آنژیوژنز در مدل حلقه آئورت موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رگزایی در بسیاری از فرآیندهای حیاتی نقش دارد و بسیاری از فرآیندهای رشد و نمو تحت تاثیر میدان الکترومغناطیس قرار می گیرند. پروتئاز گیاهی بروملین قادر به مهار تکثیر سلولی می باشد، در این پژوهش تجربی کاربرد توام بروملین و میدان الکترومغناطیس با فرکانس پایین بر آنژیوژنز حلقه آئورت موش صحرایی نژاد ویستار بررسی گردید.
روش کار
ابتدا آئورت موش صحرایی به قطعات یک میلی لیتری برش و در ماتریکس کلاژن کشت داده شد. پس از ظاهر شدن نخستین جوانه های رگی نمونه ها به 8 گروه طبقه بندی گردیدند. گروه شاهد، شاهد آزمایشگاهی ا (تیمار با PBS) ، شاهد آزمایشگاهی2 (تیمار با سیستم مولد میدان به حالت خاموش) ، شاهد آزمایشگاهی 3 (تیمار باPBSو میدان الکترومغناطیس در شرایط سیستم خاموش) ، گروه های تجربی 1 و 2 (تیمار با غلظت های 100 و 200 میکروگرم بر میلی لیتر بروملین) ، گروه تجربی 3 (تیماربا میدان الکترومغناطیس به تنهایی با شدت 100 گوس به مدت 2 ساعت) ، گروه تجربی4 (تیمار توام با میدان الکترومغناطیس با شدت 100 گوس و بروملین با غلظت 100 میکروگرم بر میلی لیتر) تقسیم بندی شدند. تعداد و طول انشعابات عروقی 24 ساعت بعداز تیمار توسط نرم افزار Image J تعیین و داده های کمی توسط نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری ANOVA و TUKEY در سطح P<0. 05تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین تعداد و طول انشعابات عروقی در نمونه های تیمار شده با بروملین و میدان الکترومغناطیس کاهش یافت. کاربرد توام از میدان الکترومغناطیس و بروملین باعث کاهش معنی دار میانگین تعداد و طول عروق نسبت به کاربرد هریک به تنهایی گردید.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که بروملین دارای اثر مهاری وابسته به دوز بر رگزایی است و این تاثیر توسط هم افزایی با میدان الکترومغناطیس به طور معنی داری افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1922163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!